Monday, September 29, 2008

Selamat Hari Raya Aildilfitri 1429H

Salam Aidilfitri dan mohon kemaafan zahir dan batin kepada rakan-rakan, para pelajar Program Soul Power, semua pengunjung blog ini dan seluruh Muslimin dan Muslimat di mana jua anda berada. Semoga lebaran ini disambut dengan penuh kasih sayang, keberkatan, ketakwaan dan keCINTAAN

Read More......

Tuesday, September 23, 2008

Sial Dalam Hidup

Zamri seorang yang berpelajaran dan mempunyai perwatakan menarik. Beliau juga merupakan seorang yang disenangi oleh teman-teman serta saudara mara kerana kemesraan dan budi bahasanya. Namun tidak seorang tahu kegelisahan hatinya yang begitu membeban hinggakan terbawa-bawa dalam tidur.

Zamri sering menganalisa dirinya bukan sebagaimana dirinya yang dilihat oleh orang ramai yang menyangka beliau seorang yang mempunyai kehidupan yang sempurna. Apa yang merunsingkan beliau ialah hampir setiap pekerjaan yang dilakukan berjaya sekejap dan kemudian jatuh merudum dan yang sering menjadi penyebab ialah keadaan sekeliling.

Menyingkap kembali hidupnya dari kecil hingga kini memang banyak malang yang menimpa beliau. Dalam keluarganya beliau kurang disukai oleh ibu bapanya, Terlalu banyak kenangan memilukan, antaranya, ketika beliau mendapat tempat pertama di sekolah tiada hadiah yang diberi oleh mereka tetapi adiknya yang mendapat nombor tercorot sering mendapat hadiah. Untuk menyedapkan hati beliau menanamkan fikiran positif, yang hadiah tersebut penting untuk adiknya sebagai motivasi.

Setelah meningkat dewasa dan melanjutkan pelajaran di universiti. Oleh kerana keputusan yang diperolehinya cemerlang beliau memohon untuk menyambung pelajaran ke luar negara disamping menghantar permohonan untuk ke beberapa universiti pilihannya dalam negara. Apabila mendapat surat tawaran beliau begitu hampa kerana semua pilihannya tidak diperolehi tetapi terpaksa mendaftar ke sebuah universiti yang baru dan langsung tidak termasuk dalam pilihannya.

Namun apa yang lebih menyedihkan setelah sebulan mendaftar, barulah beberapa tawaran ke institusi luar negara mendapat balasan. Tersepit oleh keadaan kewangan yang mendesak beliau tidak mampu untuk menerima tawaran tersebut lantas meneruskan pengajian di tempat sekarang. Kehebatannya di universiti terserlah di kalangan teman-teman hingga menjadi bahan rujukan.

Apabila tamat belajar, masing-masing mula mencari pekerjaan. Kejadian yang menyebabkan zamri begitu tertanya-tanya ialah mengapa setelah banyak surat permohonan yang dilayangkan satu pun tidak memanggilnya untuk temuduga dan yang menambah kehairanan beliau ialah teman-temannya dipanggil untuk ditemuduga sedangkan ada diantara mereka yang resumenya ditulis oleh zamri serta memohon tempat yang sama.

Oleh kerana zamri memang dikenali seorang yang ramah maka beliau mempunyai ramai teman tidak kira usia dan ada diantara temannya yang lebih berusia dan mempunyai kedudukan dalam syarikat. Memandangkan keadaan Zamri yang masih terkial-kial mencari pekerjaan maka dengan rela hati bantuan diberikan. Maka bermulalah era pekerjaan zamri. Pun begitu malang masih mengejarnya, tempat zamri bekerja mengalami kerugian dan akhirnya ditutup.

Zamri yang sedari mula telah dapat membau permasalahan itu telah membuat persiapan awal sebelum syarikat tersebut ditutup dengan mencari pekerjaan baru tetapi hingga akhirnya masih tiada hasil. Sekali lagi dengan bantuan teman beliau mendapat satu tawaran bekerja yang agak memuaskan. Di tempat baru zamri sering mendapat pujian dari orang atasannya kerana mutu kerjanya yang baik. Disangakan panas hingga ke petang tetapi hujan di tengahari begitulah juga dengan kegembiraan zamri di tempat barunya. Keadaan ekonomi Malaysia jatuh merudum menyebabkan ramai yang diberhentikan kerja dan banyak pula syarikat yang terpaksa gulung tikar. Sekali lagi zamri menjadi mangsa keadaan. Syarikat tempat beliau bekerja juga menjadi mangsa masalah ekonomi dunia dan terpaksa memberhentikan operasi. Maka kembalilah zamri ke status lamanya iaitu penganggur.

Walaupun ekonomi telah bernsur pulih dan akhirnya menjadi stabil kehidupan zamri tetap tidak stabil masih bertukar pekerjaan tanpa kerelaan hatinya. Mengenangkan apa yang terjadi jiwanya begitu sayu apatah lagi apabila melihat teman-teman seangkatan telah mula menjalani kehidupan yang sempurna. Beliau sering memikirkan mengapakan dirinya selalu malang hinggakan kini beliau menjadi buah mulut teman-teman hingga ada yang mengatakan bahawa zamri adalah seorang yang malas bekerja dan seorang yang mempunyai banyak masalah.

Pada zamri beliau telah berusaha sebaik mungkin untuk mengubah taraf kehidupan, dan baginya tiada siapa di dunia ini yang inginkan kesusahan. Setiap orang di dunia pasti mahukan sebuah kehidupan yang sempurna dan tidak mempunyai masalah terutamanya dalam kewangan. Zamri akhirnya meluahkan isihatinya kepada seorang teman yang dipercayainya. Temannya berusaha mencari jalan untuk membantu Zamri dan membawa zambri berubat secara tradisional dengan seorang yang dikenalinya. Kerana tiada pilihan serta telah begitu kecewa dengan perjalanan hidupnya sekarang zamri menyetujui cadangan tersebut.

Pada hari yang ditetapkan mereka bertemu dengan kenalan temannya dengan harapan dapat mengubah perjalanan hidupnya. Menurut orang tersebut Zamri mempunyai sial kerana itu apa saja yang dilakukan tidak akan berhasil malah mendatang banyak masalah. Orang tersebut turut menceritakan masalah Zamri tanpa diberitahu oleh Zamri. Zamri kemudian dicadangkan untuk menjalani satu sesi rawatan dengan harga yang agak mahal tetapi kerana ingin mengubah nasib maka Zamri nekad untuk menjalani rawatan tersebut. Hasilnya nampak positif dalam seminggu tetapi masalah yang sama berulang kembali dan apabila dirujuk kepada kenalan temannya tadi jawapannya ialah sial yang ada dalam badan Zamri terlalu kuat dan meminta Zamri mencari orang lain.

Memikirkan mungkin ada kebenarannya, Zamri kemudian berusaha untuk mengubati dirinya hingga terpaksa pergi ke negeri seberang dan usahanya yang telah memakan tahun telah banyak membuatkan wangnya habis. Beliau begitu kecewa dengan apa yang berlaku; wangnya habis dan kehidupannya bertambah sempit. Sering beliau berfikiir tentang kehidupannya yang susah, Zamri kadangkala tertanya-tanya mengapa ramai teman-temannya yang sombong, dan gemar melakukan perbuatan mungkar boleh hidup senang sedangkan dirinya sering beribadah dan berdoa serta berusaha bersungguh-sungguh namun hasilnya ialah sebuah kegagalan.

Zamri tidak mahu menjadi bahan kemurkaan Tuhan hanya untuk mencapai kesenangan. Kebanyakan tempat rawatan yang disinggahi oleh Zamri mengatakan dirinya mempunyai sial. Terlintas difikirannya benarkah manusia ada yang dijadikan mempunyai sial sedang tiada siapa yang mahu menjadi sial. Dan jika benar sial pada manusia itu wujud maka pasti ada ubatnya kerana hanya maut sahaja yang tiada ubatnya. Soalan demi soalan menerjah ke minda Zamri. Kecewa dengan kehidupan yang semakin melarat Zamri mengambil keputusan untuk berhijrah ke satu tempat lain untuk memulakan sebuah kehidupan baru.

Setelah beberapa bulan berpindah Zamri mempunyai ramai kenalan. Zamri terus mengalami nasib yang sama dan ini disedari oleh salah seorang teman beliau. Zamri kemudiasn dengan rela hati menceritakan keadaan dirinya moga-moga tekanan yang dihadapinya berkurangan. Temannya nyata seorang yang berpengalaman dan mempunyai pengetahuan luas tentang kehidupan. Menurut temannya itu kehidupan lampaunya sama seperti Zamri bahkan lebih teruk hinggakan keluarganya sendiri mengganggap dirinya pembawa sial. Tetapi pada suatu hari beliau terbaca satu hadis yang huraiannya menyatakan bahawa ada diantara manusia itu yang diturunkan musibah ke atasnya kerana Allah swt ingin mendengar suaranya.

Temannya menasihati beliau untuk melihat apa jua perkara dalam sudut positif. Katanya anggaplah Zamri adalah orang terpilih kerana Allah ingin mendengar suaranya. Dan setiap satu musibah itu pasti ada hikmahnya dalam segi ilmu yang hakiki. Menurut temannya lagi jika ditakdirkan Zamri senang mungkin juga dia akan lupa Tuhan, dan apabila ditimpa musibah ingatan manusia itu terhadap Tuhan lebih dalam. Emosi dalam berdoa juga berubah, misalnya cuba diperhatikan emosi seseorang yang berdoa ketika senang hidupnya dibandingkan pula dengan emosinya berdoa ketika dalam kesusahan atau keperluan. Jauh sekali tahap emosinya, kerana ketika memerlukan seseorang itu berdoa seolah-olah melihat Allah swt namun ketika senang doanya tanpa merasa keberadaannya Tuhan.

Perasaan ini juga sebenarnya satu ilmu, ilmu yang tak mungkin dapat diajar mahupun dijual beli kerana hanya mereka yang mengalami perasaaan sedemikian akan merasakan. Perlu juga diingat apakah sangkaan kita terhadap Allah swt, jika baik sangkaan seseorang itu maka baiklah hasilnya dan begitu jugalah sebaliknya. Zamri meneliti nasihat yang diberi oleh temannya dan cuba sedaya upaya membaiki diri terutamanya terhadap Tuhan dan selalu melihat hikmah hakiki disebalik satu kejadian.

Kini Zamri menjadi seorang lebih berjaya dari temannya kerana menjumpai kerjaya yang sesuai hasil perenungan yang dalam ke dalam diri. Zamri percaya sial itu ada hanya jika dilihat dari sudut negatif serta keluhan tetapi sial itu sebenarnya tidak wujud jika segalanya dilihat dengan positif secara hakiki dan memperbaiki hubungan dengan Tuhan yang akhirnya membawa hikmah yakni kebijaksanaan.

Read More......

Monday, September 22, 2008

Rabi´a al-Adawiyya

O Lord,
If tomorrow on Judgment Day
You send me to Hell,
I will tell such a secret
That Hell will race from me
Until it is a thousand years away.

O Lord,
Whatever share of this world
You could give to me,
Give it to Your enemies;
Whatever share of the next world
You want to give to me,
Give it to Your friends.
You are enough for me.

O Lord,
If I worship You
From fear of Hell, burn me in Hell.

O Lord,
If I worship You
From hope of Paradise, bar me from its gates.

But if I worship You for Yourself alone
Then grace me forever the splendor of Your Face.

(Rabi´a al-Adawiyya, translation by Andrew Harvey and Eryk Hanut - 'Perfume of the Desert')

Read More......

Friday, September 12, 2008

Allah Tidak Jauh, Doa Sentiasa Mustajab


Dr. Mohd Asri Bin Zainul Abidin
Mufti Negeri Perlis

ANTARA tanda kasih sayang dan rahmat Allah kepada hamba-hamba-Nya adalah Dia tidak mewujudkan sebarang halangan untuk seorang hamba memohon kepada-Nya. Insan diperintahkan berhubung langsung dengan Allah tanpa sebarang ‘broker’ dalam hubungan yang suci itu. Tiada sebarang perantaraan antara Allah dan hamba-hamba-Nya.

Islam menolak segala unsur keberhalaan yang menjadikan makhluk sebagai tuhan jelmaan menggantikan tuhan yang hakiki. Islam menganggap perbuatan memohon kemakbulan doa dari makhluk adalah syirik. Tidak kira siapa pun makhluk itu. Sama ada dia nabi ataupun wali.

Seorang muslim tidak diizinkan pergi ke kubur mereka dan menyeru: wahai fulan tolonglah saya! Atau: Wahai nabi tolonglah tenteramkan jiwa saya! Atau: Wahai wali sembuhkanlah penyakit saya!

Perbuatan itu adalah syirik. Mukmin hanya meminta doa daripada Allah. Firman Allah: (maksudnya)

Dan tiada yang lebih sesat dari orang yang menyeru selain Allah, yang tidak dapat menyahut seruannya sehinggalah ke hari kiamat, sedang mereka (makhluk-makhluk yang mereka sembah itu) tidak dapat menyedari permohonan tersebut. Dan apabila manusia dihimpunkan (untuk dihitung amalan pada hari akhirat), segala yang disembah itu menjadi musuh (kepada orang-orang yang menyembahnya) dan membantah mereka (surah al- Ahqaf: 5-6).

Firman Allah: (maksudnya)

Allah jua yang memasukkan malam kepada siang dan memasukkan siang kepada malam (silih berganti), dan Dia yang memudahkan peredaran matahari dan bulan; tiap-tiap satu dari keduanya beredar untuk suatu masa yang telah ditetapkan. Yang melakukan semuanya itu ialah Allah Tuhan kamu, bagi-Nyalah kuasa pemerintahan; sedangkan mereka yang kamu sembah selain Allah itu tidak mendengar permohonan kamu, dan kalaulah mereka mendengar pun, mereka tidak dapat memperkenankan pemohonan kamu; dan pada hari kiamat pula mereka mengingkari perbuatan syirik kamu. Dan (ingatlah) tiada yang dapat memberi tahu kepadamu (Wahai Muhammad, akan hakikat yang sebenarnya) seperti yang diberikan Allah Yang Maha mendalam pengetahuan-Nya (surah Fatir: 13-14).
Maka perbuatan memohon selain Allah, sama ada menyeru berhala secara terang atau memanggil nama para wali seperti Abdul Qadir al-Jailani atau wali ‘songo’ atau apa sahaja termasuk dalam kerja-kerja syirik yang diharamkan oleh nas- nas al-Quran dan al-sunah.

Nabi s.a.w. begitu menjaga persoalan akidah ini. Daripada Ibn ‘Abbas:

“Bahawa seorang lelaki berkata kepada Nabi s.a.w: “Apa yang Allah dan engkau kehendaki.” Maka baginda bersabda kepadanya: Apakah engkau menjadikanku sekutu Allah, bahkan (katakan): apa yang hanya Allah kehendaki. (Riwayat al-Imam Ahmad dinilai sahih oleh Al-Albani, Silsilah al-Ahadith al-Sahihah, 1/266).

Bandingkanlah ketegasan Nabi ini dengan ajaran sesetengah guru tarekat atau sufi yang mencetuskan segala unsur keajaiban pada diri mereka agar dikagumi oleh pengikutnya. Akhirnya, mereka seakan Tuhan yang disembah, atau wakil Tuhan yang menentukan penerimaan atau penolakan amalan pengikutnya. Bahkan untung rugi nasib masa depan pengikut pun seakan berada di tangan mereka.

Demikian juga, pengikut yang melampau, berlebih-lebihan memuja tokoh agama, akhirnya boleh terjerumus kepada kesyirikan. Terlampau memuja tokoh seperti itulah yang menyebabkan banyak individu dianggap keramat dan suci sehingga dipanggil ‘tok keramat’ lalu mereka seakan dimaksumkan. Kemudian, datang pula orang-orang jahil ke kubur mereka membayar nazar atau meminta hajat mereka ditunaikan. Sehingga apabila saya ke Urumuqi di China, ada satu gua yang kononnya dianggap tempat Ashabul Kahfi yang disebut dalam al-Quran itu.

Ramai yang pergi melakukan kesyirikan dengan meminta hajat di situ. Saya beritahu bahawa dalam dunia ini entah berapa banyak gua yang didakwa kononnya tempat Ashabul Kahfi. Ada di Turki, Jordan dan lain-lain. Semuanya dakwaan tanpa bukti. Sama juga kononnya tempat-tempat sejarah nabi yang didakwa oleh sesetengah pihak. Tiada petunjuk yang dapat memastikan ketulenannya.

Jika pun benar, mereka bukan tuhan untuk seseorang meminta hajat. Inilah yang terjadi kepada Nabi Isa. Dari seorang nabi yang diutuskan, akhirnya manusia menabalkannya menjadi anak Tuhan. Meminta hajat daripada orang-orang agama atau soleh setelah mereka mati adalah syirik. Islam tidak kenal perkara seperti itu. Islam tulen bebas dari segala unsur kebodohan tidak bertebing itu.

Ada yang cuba membela dengan menyatakan: bukan apa, mereka ini ialah orang yang dekat dengan Allah, kita ini jauh. Maka kita gunakan perantaraan mereka. Macam kita hendak dekat dengan menteri atau raja. Saya kata kepada mereka: Adakah awak menganggap Allah itu sama dengan tabiat raja atau menteri awak? Dakwaan inilah yang disanggah oleh al-Quran sekeras-kerasnya.

Firman Allah: (maksudnya)

Ingatlah! Hanya untuk Allah agama yang bersih (dari segala rupa syirik). Dan orang-orang musyrik yang mengambil selain dari Allah untuk menjadi pelindung itu berkata: “Kami tidak menyembah mereka (tuhan-tuhan palsu) melainkan untuk mendekatkan kami kepada Allah sehampir-hampirnya”. Sesungguhnya Allah akan menghukum antara mereka tentang apa yang mereka berselisihan padanya. Sesungguhnya Allah tidak memberi hidayah petunjuk kepada orang-orang yang tetap berdusta (mengatakan yang bukan- bukan), lagi sentiasa kufur (dengan melakukan syirik) (al-Zumar:3).

Setelah Allah menceritakan tentang bulan Ramadan dan kewajiban puasa, Allah terus menyebut kemustajaban doa. Ia menunjukkan adanya kaitan yang kuat antara puasa Ramadan dan janji Allah untuk memustajabkan doa hamba-hamba-Nya. Allah berfirman (maksudnya):
Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu mengenai Aku maka (beritahu kepada mereka): Sesungguhnya Aku (Allah) sentiasa hampir (kepada mereka); Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila dia berdoa kepada-Ku. Maka hendaklah mereka menyahut seruan-Ku (dengan mematuhi perintah-Ku), dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku supaya mereka mendapat petunjuk (surah al-Baqarah: 186).

Demikian, Allah itu sentiasa hampir dengan kita, mendengar dan memperkenankan doa kita. Sesiapapun boleh sampai kepada-Nya. Tiada pengawal atau orang tengah yang menghalang seorang hamba untuk merintih dan merayu kepada Tuhannya. Siapapun hamba itu. Apa pun bangsanya dan apa pun bahasa doanya. Apa pun sejarah buruk dan baiknya. Tuhan sentiasa sudi mendengar lalu memustajabkan pemohonan mereka dengan cara yang dikehendaki-Nya. Bertambah banyak hajat dan permohonan seorang hamba, bertambah kasih dan dekat Allah kepadanya.

Amat berbeza dengan tabiat makhluk yang lemah ini. Walau bagaimana baik pun seseorang dengan kita, namun jika kita terlalu meminta, perasaan jemu dan bosan akan timbul dalam jiwanya. Allah Maha Suci dari demikian. Dia menyuruh kita berdoa dan membanyakkan doa. Ini kerana doa adalah lambang kehambaan diri kepada zat yang Maha Agung. Firman Allah (maksudnya):

Dan Tuhan kamu berfirman: Berdoalah kamu kepada-Ku nescaya Aku perkenankan doa permohonan kamu. Sesungguhnya orang-orang yang sombong takbur daripada beribadat (berdoa kepada-Ku) akan masuk neraka jahanam dalam keadaan hina (surah Ghafir: 60).

Seseorang kadangkala tidak perasan bahawa apabila dia berdoa kepada Allah sebenarnya dia sedang melakukan ibadah yang besar. Walaupun pada zahirnya kelihatan dia sedang memohon untuk kepentingan diri sendiri, namun hakikatnya dia sedang membuktikan keikhlasan tauhidnya kepada Allah dan ketundukan kepada Tuhan Yang Sebenar. Maka dengan itu Nabi menyatakan: Doa itu adalah ibadah. (Riwayat Abu Daud dan al- Tirmizi, sahih). Jika sepanjang malam seorang hamba berdoa kepada Allah, bererti sepanjang malam dia melakukan ibadah yang besar.

Doa sentiasa diterima oleh Allah. Jika ada yang kelihatan tidak diterima, mungkin ada beberapa faktor yang mengganggu. Mungkin pemohonan itu tidak membawa kebaikan jika dimustajabkan. Allah Maha Mengetahui. Seperti hasrat kita ingin mengahwini seseorang yang kita suka, lalu kita berdoa agar Allah menjadikan dia pasangan kita. Allah lebih mengetahui jika itu tidak baik untuk kita lalu Allah memilih untuk kita pasangan yang lain. Atau Allah memustajabkan doa orang lain yang lebih dikehendaki-Nya. Atau Allah memustajabkan doa calon berkenaan yang inginkan orang lain. Segalanya mungkin.

Namun doa tidak sia-sia. Pahala tetap diberikan, kebaikan yang lain pula akan diganti di dunia dan di akhirat. Sabda Nabi:

Tiada seorang muslim yang berdoa dengan suatu doa yang tiada dalamnya dosa, atau memutuskan silaturahim melainkan Allah akan memberikan kepadanya salah satu dari tiga perkara: sama ada disegerakan kemakbulan atau disimpan untuk diberikan pada hari akhirat, ataupun dijauhkan keburukan yang sepandan dengannya. (Riwayat Ahmad, al-Bazzar dan Abu Ya‘la dengan sanad yang sahih).

Maka, ada doa kita kepada Allah diterima olehnya di dunia. Ada yang tidak diberi disebabkan hikmat yang Allah lebih mengetahuinya, lalu disimpan doa itu di sisi-Nya untuk diberikan pada hari akhirat dengan yang lebih baik dan lebih utama untuk kita. Atau doa itu ditukar dengan kebaikan-kebaikan yang lain seperti diselamatkan kita dari pelbagai bahaya yang sebahagian besarnya tidak pernah diduga.

Betapa banyak keberbahayaan yang menimpa orang lain, tetapi kita diselamatkan oleh Allah. Tidak juga kerana permohonan kita dalam perkara tersebut atau kebijaksanaan kita, namun barangkali doa kita dalam perkara yang lain, lalu diberikan gantian keselamatan untuk kita dalam perkara yang tidak diduga.

Kadangkala Dia tidak memberikan kepada kita sesuatu permohonan disebabkan rahmat-Nya kepada kita. Barangkali ingin menyelamatkan kita. Dia Maha Mengetahui, jika diberikan, mungkin kita hanyut atau menempuh sesuatu yang merugikan kehidupan di dunia atau akhirat. Kita pun demikian.

Bukan bererti apabila seorang bapa tidak tunaikan kehendak anaknya tanda kebencian terhadapnya. Bahkan sebahagian besarnya kerana kasih sayang dek bimbang jika diberikan akan mendatangkan kemudaratan. Maha Suci Allah untuk dibandingkan dengan kita semua, namun yang pasti rahmat-Nya sentiasa melimpah. Jika Dia menangguhkan doa kita, tentu ada hikmah-Nya.

Di samping itu hendaklah kita faham, doa itu bermaksud permohonan. Seorang yang berdoa mestilah bersungguh-sungguh dalam doanya. Maka tidaklah dinamakan berdoa jika tidak faham apa yang kita doa. Sebab itu saya amat hairan dengan sesetengah orang yang berdoa tanpa memahami maksud. Sesetengah mereka menghafal teks Arab kerana hendak menjadi ‘tekong’ doa dalam pelbagai majlis.

Malangnya, ada yang tidak faham apa yang dibaca dan yang mengaminkan pun sama. Ada orang merungut, kata mereka, umat Arab di Masjidilharam dan Masjid Nabawi tidak baca doa selepas solat beramai-ramai. Itu menunjukkan mereka tidak kuat pegangan Islam mereka. Saya katakan: Islam tidak diturun di kampung halaman kita, ia diturunkan di Mekah dan Madinah. Mereka melakukan apa yang menjadi amalan Rasulullah. Lagipun seseorang yang bersolat disuruh berdoa ketika dalam solat dan berwirid selepasnya.

Dalam hadis, kita diajar agar berdoa ketika sujud dan selepas membaca tasyahud sebelum salam. Di situlah antara waktu mustajabnya doa. Sabda Nabi:

Paling dekat hamba dengan tuhannya adalah ketika sujud, maka banyakkan doa ketika sujud. (Riwayat Muslim).

Nabi memberitahu tentang doa selepas tasyahud sebelum memberi salam dalam solat:

Berdoalah pasti mustajab, mintalah pasti akan diberikan. (Riwayat al-Nasai, sanadnya sahih).

Bukan bererti orang yang kita tengok tidak mengangkat tangan berdoa kuat beramai-ramai selepas solat itu tidak berdoa. Kita yang barangkali kurang faham sedangkan mungkin mereka berdoa dalam solat melebihi kita. Jika seseorang berdoa selepas memberi salam, tentulah dalam banyak hal, hajat makmum dan imam tidak sama. Maka jangan marah jika kita lihat orang berdoa bersendirian.
Nasihatilah mereka yang membaca doa tanpa faham maksudnya, atau mengaminkan tanpa mengetahui isinya. Lebih menyedihkan, kadangkala doa dibaca dengan nada dan irama yang tidak menggambarkan seorang hamba yang sedang merintih memohon kepada Allah. Sebahagian nada itu, jika seseorang bercakap kepada kita dengan menggunakannya pun kita akan pertikaikan. Layakkah nada seperti itu sebagai doa kepada Allah yang Maha Agung?

Benarlah sabda Rasulullah:

Berdoalah kamu kepada Allah Taala dalam keadaan kamu yakin akan dimustajabkan. Ketahuilah sesungguhnya Allah tidak menerima doa dari hati yang lalai dan alpa. (Riwayat al-Tirmizi, disahihkan oleh al-Albani).

Pelajari kita nas-nas agama tentang doa kerana ianya amat penting bagi kehidupan dunia dan akhirat kita.
(Artikel asal boleh didapati di sini: http://drmaza.com/home/?p=409#more-409 )

Read More......