Tuesday, October 6, 2009

Awas Warna

“Merah sangatlah mak ngah” satu iklan yang cukup popular satu ketika dahulu sampaikan di mana sahaja orang menggunakan iklan itu sebagai bahan perbualan atau bahan usik mengusik. Itulah pengaruh iklan. Namun kali ini saya ingin menyentuh peranan warna dan bukannya iklan. Saya yakin apabila berbicara tentang warna ramai yang faham akan peranan warna dalam kehidupan kita. Setiap hari kita menggunakan warna dari celik mata hingga menutup mata. Setiap dari kita juga mempunyai warna-warna kegemaran yang tersendiri.
Cerita tentang warna ini juga berlaku kepada saya. Beberapa hari lepas saya melihat powerpoint seorang teman untuk member komen. Kami berbincang mengenainya dan diam tak diam perbincangan tersebut membawa kami hingga ke tengahari. Selepas membetulkan apa yang patut, kami mengakhiri perjumpaan kami dengan keluar makan tengahari. Cuaca yang begitu panas menyebabkan kami mencari tempat makan yang mempunyai pendingin hawa. Cuaca yang panas juga mampu mengubah perwatakan kita.


Apabila kita berada dalam situasi yang panas maka biokimia tubuh mula bereaksi dan hasilnya kita mungkin mudah untuk menjadi seorang pemarah atau seorang yang kurang rasional. Justeru untuk mengimbangi keadaan yang sememangnya berada di luar kawalan kita, saya menambah jumlah air yang saya minum setiap hari. Jika anda merasakan keresahan yang tidak menentu, kemarahan yang tak tahu apa puncanya atau perubahan sikap, ianya mungkin juga disebabkan cuaca yang begitu memeritkan, cubalah banyakkan minum air supaya dapat mengimbang suhu luaran dari mempengaruhi watak anda. Selesai makan tengahari saya bergegas kembali ke pejabat kerana ada sahabat yang datang. Tak lama selepas saya sampai, sahabat saya pun sampai. Tujuan kedatangannya adalah untuk berbincang tentang satu program yang akan beliau laksanakan tak lama lagi.


Selalunya sahabat saya ini banyak mulutnya, kalau bercakap susahlah untuk berhenti tetapi pada hari tersebut dia lebih banyak diam dan hanya mendengar apa yang saya utarakan. Pertemuan kali ini berlangsung dengan begitu cepat dek kerana hanya saya yang mengutarakan pandangan manakala dia pula memberi respon yang minimal. Setelah semuanya selesai, dia meminta izin untuk pulang. Saya menjadi sedikit hairan kerana dia seorang yang cukup peramah dan selalunya ada sahaja topic untuk dibualkan atau respon yang dilontarkan ketika berbincang. Saya meneruskan kerja yang tertangguh untuk disiapkan dan tak sampai dua jam, sahabat saya tadi menelefon saya. Kesempatan yang ada saya gunakan untuk bertanya samada dia mempunyai masalah yang mungkin dapat saya bantu seupaya saya. “saya ok je… tak de masalah cuma waktu saya datang tadi saya melihat muka kamu cukup garang, adakah kamu sedang memarahi seseorang ketika itu?”


Saya terdiam seketika untuk mengenangkan kembali saat yang dikatakan samada benar atau tidak. Seingat saya saya tidak langsung berada dalam keadaan marah apatah lagi memarahi seseorang. “habis tu kenapa muka garang sangat?” semakin pelik saya mendengra jawapannya. Lalu saya berkata nanti saya lihat kenapa terjadinya begitu. Setelah meletakkan telefon saya membuat satu kronologi. Apa yang saya dapati ialah puncanya powerpoint yang saya perbincangkan dengan teman saya. Bukan kerana ianya satu perbincangan emosi tetapi warna latar belakang powerpoint tersebut adalah warna yang mencetuskan emosi apatah lagi saya merenung powerpoint tersebut untuk melihat beberapa point serta membetulkannya. Hasilnya warna tersebut sudah mula mempengaruhi minda bawah sedar saya dan memori yang ada dapat juga mengubah biokimia tubuh dan akhirnya dipancarkan melalui wajah atau sikap.


Mungkin selama ini kita kurang sedar bahawa warna mempunyai impak yang besar dalam kehidupan kita. Warna kegemaran kita juga melambangkan sikap yang kita ada. Warna itu juga membentuk dalaman diri kita, emosi kita dan kadangkala ianya hingga melibatkan pemakanan. Hari ini saya hanya inigin mengupas satu warna yang perlu diberi perhatian penuh kerana impaknya cukup kuat dan saya sudah melihat mereka yang mempunyai warna ini sebagai warna kegemaran juga mempunyai satu siikap standard iaitu cepat beremosi. Warna yang saya katakana adalah warna merah. Warna merah juga merupakan warna yang garang, warna yang tinggi frekuensinya. Apabila seseorang itu mengambil warna merah sebagai warna kegemaran maka secara tidak langsung dia meransang gelombang otak yang tinggi untuk memnadu hidupnya. Akibatnya mereka cukup beremosi dan seringkali ditemui mereka bersikap pemarah.


Cuba anda lihat teman-teman anda yang menyukai warna merah dan kemudian analisa sikapnya. Merah bukan sahaja mempengaruhi mereka yang gemar akan kehadirannya tetapi mereka yang menggunakannya untuk jangka masa yang panjang, contohnya memakai pakaian merah duduk dalam ruangan merah atau seperti saya merenung warna merah. Hal ini tidak pula bermakna anda perlu membuang warna merah dalam hidup tetapi anda perlu meminimakan pertausan warna tersebut dalam hidup. Contoh dalam pakaian warna merah itu ada tetapi terlalu sedikit makanya warna-warna lain lebih mepengaruhi watak kita ketika itu. Jika anda sering resah atau bermasalah, cuba elakkan warna merah, cuba elakkan baju warna merah penuh.


Untuk melihat kebenaran ini, anda perlu cuba untuk memakai bacu warna merah, atau merenung warna tersebut untk satu jangka masa yang lama. Kemudian perhatikan perubahan yang ada pada anda, anda mungkin menjadi resah, cepat marah, bernada tinggi atau sering melihat keburukan dari kebaikan. Cara mudah untuk mengatasinya adalah dengan membuang warna tersebut dan diganti dengan warna sejuk seperti putih dan lakukan seperti tadi, anda akan berubah menjadi seorang yang lebih relak dan bernada rendah dan tidak tergesa-gesa. Justeru itu awasilah warna pakaian anda hari ini, awasilah warna kegemaran anda kerana warna melambangkan sikap dan warna mempengaruhi sikap.