Monday, June 23, 2008

Antara Hajat dan Waktu


Saya pernah menulis tentang kita dihidangkan dengan pelbagai pilihan tetapi sering memilih pilhan yang salah dalam hidup. Hari ini saya akan menulis dengan lebih mendalam tentang hal berkenaan dan apakah yang sebenarnya takdir kita. Setiap manusia mempunyai hajat dalam hidup yang ingin direalisasikan. Setiap dari kita akan berusaha bersungguh-sungguh untuk memenuhi hajat kita.

Jika kita lihat kembali zaman persekolahan kita dahulu dan ianya masih lagi dilakukan hingga sekarang yang mana kita akan melakukan solat hajat apabila peperiksaan menjelang tiba. Bukan sahaja para pelajar bahkan ibubapa juga turut melakukannya dengan harapan kita akan mendapat kelulusan cemerlang dalam peperiksaan yang bakal diduuduki apatah lagi peperiksaan tersebut merupakan peperiksaan besar yang akan melibatkan masa depan. Kita juga sering meminta agar setiap hajat kita diperkenankan Allah swt. Namun apabila hajat yang kita inginkan belum lagi menampakkan diri maka kita akan merasakan yang Allah swt belum lagi mendengar permintaan kita. Kita mungkin lupa atau terlepas pandang ataupun lalai dalam menilai kebijaksanaan Allah swt. Allah swt pasti mendengar dan Allah swt mendengar dikala hambanya memohon. Namun begitu mengapakah kita masih belum mendapat apa sahaja yang kita inginkan.

Walauun persoalan ini nampak kecil tetapi ianya bagi saya satu kesalahan kerana mempertikaikan keputusan Allah swt. Justeru hari saya ingin mengupas peranan masa dan hubungkaitnya dengan hajat. Saya pernah ditanya oleh seorang peserta manakah yang lebih baik samada melakukan solat hajat atau solat istikharah. Tanpa banyak bicara saya menjawab lakukan solat istikharah. Cuba kita renungkan berapa ramai diantara kita yang membeli kereta dengan bertanyakan kepada Allah swt akan pilihanNya. Berapa ramai diantara kita yang membeli rumah dan rumah yang dibeli itu adalah atas pilihan Allah swt.

Kita sering membuat pilihan mengikut pilihan yang dicorakkan oleh nafsu, tanpa menyedari bahawa nafsu seringkali melakukan kesalahan dalam memilih. Saya mengambil satu contoh, kita mungkin memerlukan sebuah rumah dan kita merasakan sudah sampai masanya kita memiliki sebuah rumah. Dengan semangat yang berkobar-kobar kita mencari rumah-rumah yang kita rasakan sesuai untuk didiami. Setelah berhari-hari menilik surat khabar kita akhirnya melihat satu iklan yang menarik tentang pemilikan rumah. Tanpa membuang masa kita segera ke pejabat jualan rumah untuk melaksanankan dengan segera pembelian rumah tersebut. Setelah semuanya selesai, kita hanya menunggu rumah tersebut siap sepenuhnya pada jangka waktu yang dijanjikan agar dapat didiami. Tahun demi tahun silih berganti namun yang terpacak hanya tiang, lebih mengecewakan pejabat pemaju projek perumahan sudah menjadi sarang hantu kerana ditinggalkan begitu sahaja. Harapan yang dulunya berkobar-kobar kini menjadi racun yang sangat berbisa dan apabila soalan tentang bila akan berpindah ke rumah baru merupan satu soalan yang seakan-akan memberi tusukan yang mendalam ke jantung. Ini hanyalah salah satu contoh yang sering kita lihat dan sering kita dengar. Hal ini sering terjadi apabila kita terlalu ingin melaksanakan hajat kita. Kita mungkin terlupa bahawa hajat kita yang kita rasakan baik dan masa yang kita rasakan sesuai itu sebenarnya tidak baik dan tidak sesuai untuk kita. Dan selalunya apabila keadaan ini menimpa kita akan segera melakukan solat hajat kerana inginkan impian kita itu akan segera terlaksana. Silapnya kita hanya berpaling kepada Yang Maha Bijaksana hanya setelah nafsu kita tidak mampu memberi jalan keluar. Sedangkan sebelum itu kita masih bertuhankan nafsu.

Mengapakah kita tidak berlaku adil pada diri sendiri. Mengapakah kita tidak memulakan langkah awal dengan bertanyakan kepada Allah swt apakah boleh saya memiliki rumah pada masa sekarang dan adakah masa sekarang ini sesuai. Hanya setelah mendapat jawapan, barulah kita memulakan langkah kedua iaitu mencari rumah dan proses kedua ini juga perlukan bimbingan Allah swt, kerana hanya Allah swt yang maha mengetahui yang mana terbaik untuk kita, kerana Allah swt tidak pernah menyusahkan bahkan menyenangkan.

Antara jawapan yang sering saya terima apabila tatacara ini saya utarakan ialah peranan waktu. Jawapan yang acapkali dikeluarkan ialah kalau begitu lambat kerana kita perlu menunggu jawapan Allah swt. Sekali lagi di sini kita tanpa sedar mempertikaikan kekuasaan Allah swt. Allah swt pasti menjawab dan saya sering berkata Allah swt tidak akan menangguhkan jawapan agar jawapan tersebut dapat membimbing kita membuat satu keputusan yang betul. Namun hakikatnya kita tidak mahu memahami jawapan yang diberikan kerana kita tidak tahu di manakah letaknya jawapan tersebut dan mungkin juga kita merasakan ianya tidak perlu kerana Allah swt memberi kita fikiran untuk berfikir. Sememannya kita dikurniakan akal tetapi mengapa sering juga salah jawapannnya; maka peranan akal sepatutnya kita gunakan untuk melihat jawapan atas pertanyaan kita kepada Allah swt, dan seterusnya akal digunakan untuk melaksanakan impian tersebut. Seandainya kita meminta tetapi ianya belum kelihatan itu bermakna permintaan kita belum tiba pada waktunya.

Berbalik kepada contoh yang saya katakan tadi, seandainya kita memohon agar diberikan pilihan terbaik adakah kita sesuai sekarang untuk memiliki rumah dan kita pasti akan dapat melihat perjalanannya proses jawapan yang akan dikurniakan kepada kita. Sering juga menjadi masalah apabila kita memberi perintah kepada Allah swt apa yang perlu Allah swt lakukan untuk kita. Kita sering meminta Allah swt melaksanakan impian kita dengan segera. Kita mungkin sahaja lupa bahawa Allah swt lebih tahu bilakah masa yang sesuai untuk kita memperolehi impian tersebut. Bagi kita jika berjaya memiliki impian kita sekarang, itu adalah satu kebahagian tetapi kita juga terlepas pandang apakah yang akan terjadi setelah itu mungkin dalam jangka waktu panjang. Maka kenapa Allah swt tidak mengurniakan impian kita pada waktu tersebut, ianya kerana Allah swt lebih mengetahui bila waktu yang sesuai dan adakah permintaan hajat kita itu sesuai dengan perjalanan takdir kita.

Sebab iblis mampu merosakkan anak Adam sering kita lupakan. Iblis tahu tidak akan bergerak seuatu zarah melainkan dengan izin Allah swt maka dengan itu sebelum dia melakukan kesesatan dia terlebih dahulu memohon kepada Allah swt. Namun kita jarang sekali meminta izin allah swt sebelum melakukan apa jua perkara. Kita seharus menadi malu kerana kita lebih kurang ajar daripada iblis yang dilaknat. Oleh yang demikian janganlah kita mengeluh kerana impian atau hajat atau doa kita belum dimakbulkan. Allah swt memakbulkan namun kita tidak faham dan masih teruja dengan hajat kita. Apabila kita memohon Allah swt maha mendengar lagi maha memperkenankan dan pastinya Allah swt memperkenankan hanya yang terbaik untuk hambanya.

Janganlah kita bersangka buruk kepada Allah hanya kerana kita tidak mencapai hajat kita. kita tidak tahu seandainya hajat kita dicapai pada waktu yang belum sepatutnya ianya akan merosakkan kehidupan kita. dan kita juga sebenarnya tidak akan tau dengan pasti bilakah waktu yang sesuai untuk kita memliki hajat itu dan adakah sebenarnya hajat yang kita inginkan itu bukan dalam takdir kita. Maka kita seringlah bertanyakan pilihan terbaik kepada Allah swt daripada memerintah Allah swt tanpa sedar agar meenunaikan hajat kita. Sesungguhnya Allah swt itu lebih tahu apa yang terbaik untuk kita, dan kita semua tahu tentang itu cuma ikatan kehendak terlallu kuat untuk dirungkai.

Lazimkanlah berdoa “Ya Allah pilihkanlah untukku dengan kekuatan ilmu-MU, tentukanlah untukku dengan kehendakmu, aku pohon kemurahanMU yang sangat luas, kerana Engkaulah yang boleh menentukan sesuatu dan aku tidak boleh, Engkau maha mengetahui apa yang tidak ku ketahui, dan Engkaulah yang paling tahu hal-hal yang ghaib. Ya Allah, jika sesuatu ini menurutMU baik bagi diriku, kehidupanku dan kesudahan ku maka pilihlah ia untukku dan mudahkanlah ia bagiku kemudian berkatilah, dan seandainya ini menjadi malapetaka bagiku, agamaku, kehidupanku dan kesudahan perkaraku maka jauhkanlah ia dariku sejauh-jauhnya, dan berilah aku kebaikan di mana saja berada dan redhailah aku kerananya.”

Lazim yang saya maksudkan bukanlah sekadar menadah tangan di atas sejadah. Lazim bagi mereka yang mengamalkan soul power adalah melakukannya di mana sahaja hingga ianya menjadi satu kebiasaan. Cubalah lakukannya selama dua minggu di mana sahaja dan perhatikan perubahan hidup anda.