Saturday, June 14, 2008

Meningkatkan Potensi Otak Kanan

Suatu ketika dahulu saya ada menulis tentang kelebihan penggunaan otak kanan. Bagaimana dalam tubuh kita sendiri mempunyai dua kuasa yang dapat membantu kita dalam menjalani kehidupan yang penuh harmoni. Namun jika kedua-duanya tidak digunakan maka berlakulah konflik diri yang mungkin membawa kekecewaan dalam perjalanan kehidupan. Ramai yang menghantar e-mail kepada saya bertanyakan bagaimana untuk merangsang otak kanan agar lebih berpotensi. Dek kerana sedikit kesibukan yang tak kunjung sepi saya ketika itu masih belum bersedia untuk mengadakan latihan merangsang otak kanan seperti yang diminta dan kini insya Allah ianya akan mula diadakan.

Ramai yang berpendapat melatih otak kanan agak payah dan memerlukan masa yang banyak dalam ertikata lain membebankan. Pendapat yang sama telah dilontarkan kepada meditasi islam yang mana perkataan meditasi itu seolah olah menggambarkan kepayahan kerana memerlukan banyak perkara atau langkah dalam menyepikan minda.

Ini agak berlainan dengan pandangan saya, bagi saya setiap sesuatu yang susah pasti ada jalan senangnya. Setiap destinasi yang kita tuju mempunyai banyak jalan tetapi pasti ada jalan pintas yang cepat dan selesa. Jika anda ingin ke johor bahru, pilhan berada di tangan anda samada ingin menaiki keretapi atau memandu melalui jalan lama atau lebuhraya. Jika anda ingin yang lebih cepat, kapalterbang mungkin pilihan yang bijak. Setiap keputusan yang kita ambil pasti membawa bersama opportunity cost yang berlainan. Maka jalan mudah serta efektif selalunya membawa nilai harga yang tinggi. Begitu juga dalam bidang-bidang lain. Justeru, saya amat menggemari cara yang mudah, praktikal dan efektif kerana pada zaman IT yang mengutamakan kepantasan manusia mengejar masa, masa itu seolah olah berlari pantas hingga manusia tiada ruang untuk dirinya sendiri.

Oleh itu dalam kaedah melatih masyarakat bermeditasi saya menggunakan pendekatan yang sama yang sejajar dengan kesuntukkan masa yang ada pada manusia. Untuk melatih potensi otak kanan secara mudahnya, kita telahpun melatihnya setiap hari tanpa sedar. Setiap hari yang kita lalui pasti dengan latihan-latihan yang dapat membantu kita dalam hidup sebagaimana seorang bayi yang lasak akhirnya pandai merangkak dan berjalan. Antara latihan potensi otak kanan yang pasti lakukan ialah tidur. Setiap dari kita pasti akan tidur Cuma yang membezakannya adakah tidur tersebut berkualiti. Tidur yang berkualiti juga merupakan satu bentuk meditasi. Tidur yang berkualiti akan membawa gelombang otak ke jajaran yang lebih rendah hingga ke gelombang otak delta. Oleh yang demikian pastikan tidur anda adalah tidur yang berkualiti bukan tidur yang masih berfikir, yakni tidur yang resah dan jagan tidur dalam keadaan berfikir.

Mengapa kanak-kanak lebih kreatif pemikirannya. Ianya kerana mereka berada dalam gelombang otak yang rendah dan potensi otak kanan digunakan selalu. Sebenarnya kalau kita seorang yang rajin menganalisa tentang kehidupan maka kelihatan hidup ini banyak yang mudah dipelajari dengan common sense. Kita jarang menggunakan kaedah common sense kerana kita jarang melepaskan diri dari keterikatan fikiran. Kita sering mengikat minda kita dengan logik serta apa yang saya namakan sebagai mental trap. Ada diantara kita yang mempunyai mental block yang mana sebelum sesuatu perkara yang dilakukannya mereka terlebih dahulu tewas kerana memikirkan hanya impak negatif yang akan berlaku dan tanpa sedar mereka mengikat diri mereka dengan halangan minda yang mereka cipta sendiri dari segi logik sahaja.

Agak berbeza dengan mental trap satu nama yang saya fikirkan agak sesuai dengan fenomena yang sering melanda manusia. Mereka tidak mempunyai mental block tetapi mereka sering membiarkan input yang masuk ke dalam minda merosakkan jaringan minda. Mereka akan berfikir tentang sesuatu dan akhirnya terperangkap dengan apa yang mereka fikirkan. Mereka akan menjadi buntu serta berada dalam permainan maze yang akan membawa jalan keluar yang salah. Perangkap minda ini akan merosakkan system decision making yang sepatutnya dapat memberi jalan keluar terhadap masalah tetapi hanya membawa kepada bebanan minda.

Jika keadaan ini dibiarkan berlarutan maka bebanan minda semakin hari semakin banyak maka banyak pula kesilapan yang berlaku dalam percaturan hidup. Kesilapan yang berlaku akibat mental trap adalah kerana perangkap yang dibina oleh manusia itu sendiri pada otak kirinya. Dengan lain perkataan sikap yang membawa kepada mental trap itu telah meredam atau meminimakan potensi otak kanan untuk berkembang. Justeru meditasi islam yang saya kembangkan, saya amat menekankan kaedah yang unik dan praktikal dalam melepaskan diri dari belenggu mental trap. Apabila meditasi dijalani dengan betul maka ianya akan meningkatkan potensi otak kanan dengan lebih cepat dan dengan itu mereka akan menjalani satu kehidupan yang bermakna.

Kita perlu ingat bahawa kedua dua bahagian otak kita melihat dunia dengan persepsi mereka yang tersendiri. Apa yang dilihat oleh otak kiri tidak pula dilihat oleh otak kanan. Tanpa kesimbangan yang betul maka kejayaan tidak akan dicapai. Orang yang bijak ialah orang yang berjaya untuk mengimplementasikan daya kreativiti yang diilhamkan oleh otak kanan agar menjadi satu realiti melalui otak kiri. Jika hanya tertakluk kepada otak kanan sahaja keseimbangan tidak dicapai.

Daya kreatif dalam apa jua bidang tanpa tahu cara perlaksanaan tidak akan memberikan hasil duniawi. Minda sedar kita akan melihat menggunakan otak kiri dan jika tidak terperangkap dalam mental trap maka kita mampu untuk bertukar haluan ke kanan dengan cepat kerana terdapatnya kabel penghubung corpus collosum intact walaupun ianya bukan mudah untuk dilakukan.

Dalam satu kajian menunjukkan bahawa 90% dari populasi dunia menggunakan otak kiri. Ini tidak pula bermakna mereka tidak menggunakan otak kanan tetapi penggunaannya begitu terhad kerana mereka terbatas oleh logik. Oleh yang demikian itu berlakulah banyak keresahan serta kerakusan dalam menjalani drama kehidupan dunia. Setiap dari kita mempunyai keupayaan yang sama jika tahu melatih merangsang potensi otak kanan.

Satu lagi cara yang mudah bagi mereka yang tidak berkesempatan untuk mendapat tidur yang berkualiti atau melakukan meditasi yang sempurna ialah denagn cara yang saya panggil pandang kilas. Caranya muda tanpa perlu anda tetapkan di mana ianya patut dilakukan. Cuba anda lihat apa yang berada di sebelah kanan anda, pandang dengan santai dan kemudian pandang ke sebalah kiri anda. Dapatkah anda MELIHAT kembali apa yang ada di sebelah kanan anda. Jika tidak jangan paksa, lihatlah kembali di kanan dan kemudian berpaling ke sebelah kiri. Yang sering berlaku ialah ramai yang memaksa untuk melihat seperti apa yang dilihat tadi. Ini akan memberi tekanan dalam minda yang menjerumuskan dalam mental trap. Anda boleh lakukan dengan apa sahaja, mungkin juga dengan kad, atau pembacaan.

Kunci kejayaan ialah JANGAN MEMAKSA minda untuk melihat apa yang telah anda pandang. Jika paksaan berlaku ini bermakna anda tidak melatih otak kanan tetapi anda membayangkan sesuatu itu melalui otak kiri. Lakukan selalu insya Allah kebijaksanaan anda akan berkembang dan common sense anda akan membawa nilai yang sempurna.

Saya sendiri hingga ke hari ini masih melakukan latihan tersebut, tidak kira di mana, hinggakan pada waktu makan saya akan melihat makanan saya terlebih dahulu. Kaedah ini saya perolehi dari seorang guru kampung pada tahun 1994 melalui satu teknik yang dipanggil tenung makrifat. Dek kerana minat saya melihatnya dari sudut sains minda agar dapat menterjemahkan praktikal kaedahnya ini dalam bentuk yang lebih mudah difahami serta tidak membuang banyak masa sejajar dengan sabda nabi saw mudahkahlah jangan menyusahkan. Semoga anda berhasil dalam mengembangkan potensi otak kanan anda. Selamat mencuba.