Saturday, June 21, 2008

Siapa Nak Jadi Susah



Pada satu malam saya bersama keluarga menonton sebuah rancangan realiti tv yang mengupas tentang kehidupan manusia dan kesusahan yang mereka alami. Menonton rancangan sedemikian mengingatkan saya banyak nostalgia kehidupan yang dillalui oleh saya dan beberapa orang teman. Sewaktu kami masih menuntut di sebuah universiti tempatan, masing-masing membayangkan sebuah kehidupan yang senang setelah berjaya menggenggam segulung kertas yang bagi kami amat berharga. Kebetulan sewaktu kami tamat belajar, pekerjaan agak mudah utuk diperolehi walaupun ketika itu ekonomi kita telah dikatakan mengalami sedikit over-heat.

Bagi kami inilah titik permulaan sebuah kehidupan yang berjaya. Ada juga diantara kami yang membuka syarikat serta firma sendiri kerana mungkin melihat banyak peluang yang datang. Tetapi kita sering lalai kerana sering juga menganggap bahawa langit itu sentiasa cerah tanpa memikirkan ada kemungkinan hujan akan turun di tengah hari. Sewaktu krisis ekonomi melanda ramai yang kehilangan kerja terutamanya bagi mereka yang baru sahaja membuka syarikat perniagaan. Saya masih teringat kisah seorang teman saya yang ketika itu tidak mengalami tekanan ekonomi kerana bekerja di sebuah firma yang agak besar dan stabil. Kami sememangnya merancang untuk minum petang bersama untuk meraikan kedatangan teman lama dari selatan. Sewaktu minum itu kami agak terkejut kerana teman yang datang dari jauh memberitahu bahawa perniagaannya diambang kehancuran. Kini beliau memikirkan jalan keluar untuk meleraikan banyak masalah yang tidak tertanggung oleh bahunya.

Tanpa mengetahui dengan lebih mendalam punca masalah, teman saya yang seorang lagi mencelah dengan memberikan sedikit nasihat yang pada pandangan saya bukan bersifat nasihat. Katanya beliau memang arif dalam selok belok perniagaan yang diceburi oleh teman yang tadi, justeru katanya kerugian tersebut terjadi kerana beliau tidak pandai berniaga. Pada saya ini bukanlah masa yang terbaik untuk melihat siapa yang bagus atau siapa yang pandai. Ini adalah masa untuk sama membantu mencari jalan agar perniagaan teman tadi dapat diteruskan. Justeru tiada saranan yang difikirkan dapat membantu, teman saya tadi kembali ke selatan dengan perasaan yang agak dukacita. Tetapi kini teman saya yang satu ketika dahulu begitu tertekan telah berjaya menjadi usahawan yang berjaya. Sebaliknya teman yang kononnya memberi nasihat telah berkecimpung dalam dunia perniagaan tetapi malangnya perniagaannya hanya mampu bertahan setakat setahun sahaja. Dan kini jika kami bertemu untuk minum petang bersama dia sering mengelak dan kalaupun bertemu tiada lagi kata-kata `nasihat’ darinya.

Begitulah realiti sebuah kehidupan. Jika dilakukan kajiselidik tentang kehidupan yang berkisar tentang kesusahan, antara jawapan yang menjadi majoriti ialah saya tidak mahu hidup susah. Tanyalah kepada siapa sahaja payah atau mungkin juga tiada orang yang inginkan sebuah kehidupan yang susah. Manakala secara majoriti jawapan saya ingin menjadi kaya atau orang senang akan diperolehi. Anda pula bagaimana adakah anda inginkan sebuah kehidupan yang senang serta mencukupi atau anda ingin menjadi orang yang menghadapi kesulitan dalam hidup. Jika diberi peluang untuk meneka saya akan meneka anda mahukan sebuah kehidupan yang selesa, bebas hutang serta bahagia dan tidak mahu mengalami kesusahan hidup sebagaimana yang sering dihadapi oleh segelintir masyarakat kita.

Namun yang sering menjadi tanda tanya mengapakah seringkali terdapat orang yang mencemuh mereka yang mengalami kesusahan atau sedang berhadapan dengan kesulitan. Mungkin bagi mereka yang belum lagi mengalami kesulitan atau kesusahan hidup, baik dari segi kewangan atau material tidak dapat menyelami perasaan mereka yang berada dalam situasi sebegitu. Kerana itulah kita diwajibkan berpuasa dalam bulan ramadhan agar kita dapat merasakan bagaimanakah peritnya makna kesusahan. Ianya mudah untuk diungkap tetapi terlalu berat untuk dipikul. Saya sendiri pernah merasakan kesusahan hidup yang amat sangat hingga merasakan segulung kertas yang saya perolehi dari menara gading itu tiada gunanya. Ketika itu mungkin ramai yang mengatakan mengapa tidak mencari kerja, tetapi hakikatnya setiap iklan pekerjaan yang bersesuaian dalam akhbar akan menerima permohonan dari saya namun selalunya hampa. Fenomena bukan melanda kepada saya seorang tetapi ramai teman-teman yang ketika itu berada dalam situasi yang sama. Walaupun pada ketika itu saya agak kecewa dengan apa yang berlaku namun kini saya amat berterima kasih dengan Allah swt kerana ianya satu pengalaman yang amat berharga dan tidak dapat dijualbeli. Saya dapat merasakan keperitan hidup secara realiti. Justeru itu jika ada yang datang untuk meminta pandangan dari saya maka setiap butiran itu datang dari jiwa yang telah pun mengalami erti susah.

Antara kesilapan yang sering dilakukan oleh masyarakat kita ialah ramai yang memiliki `minda graduan’ walaupun merekan bukanlah graduan dari mana-mana universiti apatah lagi mereka yang baru sahaja berjaya membawa pulang sehelai kertas yang dikejar selama empat tahun. Apakah yang dimaksudkan dengan minda graduan ini? Minda graduan yang saya maksudkan ialah mindset seorang graduan yang sering menafsirkan kehidupan dalam jalan cerita yang ringkas dan dengan harapan ianya menjadi kejayaan. Ringkasnya begini, setelah tamat belajar, apa yang yang sering bermain di fikiran ialah mencari setu pekerjaan yang dikatakan sesuai dengan taraf pendidikan. Sekiranya mereka tidak dapat pekerjaan yang diidamkan maka mereka kadang kala lebih rela untuk tidak bekerja. Senario ini telah lama berlaku dalam masyarakat kita, sejak zaman dahulu lagi. Dalam mindset sebegini kita lebih suka diberi daripada memberi, yakni jika kita diminta untuk melakukan sesuatu kita lebih suka untuk mengarah daripada melakukannya sendiri atas alasan kedudukan yang tinggi. Mindset ini perlu ditukar tidak kira samada kita benar-benar seorang graduan ataupun tidak.

Kita perlu mempunyai minda pelajar atau dalam ertikata lain mempunyai mindset seorang pelajar. Seorang pelajar akan mencari input tambahan yang mampu untuk membantunya dalam peperiksaan. Seorang pelajar masih merasakan dirinya seorang pelajar walaupun dia lulus dalam peperiksaan tetapi seorang graduan merasakan dirinya sudah cukup berilmu dan tidak perlu untuk mencari lebih banyak ilmu untuk kemajuan diri. Di sinilah titik perbezaannya, jika kita mempunyai mindset seorang pelajar kita akan sering mencari jalan untuk memperbaiki diri serta dapat lulus dalam peperiksaan, yang bermakna seseorang itu dapat mencapai satu lagi takuk kejayaan dalam hidup. Dengan adanya minda pelajar dalam diri kita maka dengan sendirinya kita akan dapat merasakan ketidaktentuan dalam takdir hidup. Kita hanya akan memberi nasihat kepada yang meminta setelah kita merasakan buah dari usaha yang kita lakukan selama ini. Jika kita lulus dengan cemerlang maka seharusnya kita mengembangkan rahsia yang dapat memberi kejayaan tanpa memandang rendah kepada orang lain. Jika kita berada dalam minda graduan kita akan memberi nasihat bukan dari pengalaman tetapi dari teori yang kita ketahui.

Sering terjadi teori adalah lebih mudah untuk diperkatakan dari dilakukan. Jika kita melihat sebuah kesusahan maka berdoalah kepada Tuhan agar ianya menjadi tauladan dan selalulah berterima kasih atas segala kurniaanNya. Inilah beberapa perkara yang sering kita lupakan. Ingatlah tidak ada seorang manusia pun di dunia yang ingin menjadi susah. Jika anda melihat sebuah kesusahan lihatlah dari sudut positif, mungkin memikirkan kaedah terbaik untuk membantu dan bukan dari sudut negatif seperti terus mengkritik kesusahan tersebut, mengapa mereka tidak berusaha dan sebagainya. Jika anda berada dalam keadaan mereka mungkin anda akan mengerti mengapa mereka tidak dapat melakukan sesuatu perubahan dan sebelum kata-kata nasihat keluar dari mulut anda ingatlah langit tidak selalu cerah.

Berjiwa pelajar, bukan graduan.