Thursday, July 10, 2008

Kehidupan Adalah Matematik



Kehidupan yang kita lalui saling tak tumpah seperti kita berada dalam kelas matematik. Sewaktu dalam kelas, cikgu akan menceritakan apakah formula yang perlu untuk kita gunakan bagi permasalahan dalam soalan ketika peperiksaan nanti. Contoh paling mudah ialah formula tambah.

Ketika belajar, cikgu memberitahu “murid-murid, 1+1+1 = 3, jangan pula nanti kamu jawab 1+1+1 = 4 atau 1+1+1 = 2” murid-murid pun mengangguk faham, terdengar satu suara dari belakang “ wah… senang ni cikgu, tak lah seram nak ambik periksa”. Si guru pun tersenyum kerana murid-muridnya faham pelajaran yang baru diajar tadi. Selang beberapa lama musim peperikaan tiba. Masing-masing tersenyum apabila masuk ke dalam dewan peperikaan kerana mereka berkata formulanya cukup-cukup mudah iaitu1+1+1 = 3, mana mungkin1+1+1 =2.

Sebaik sajaha mereka dibenarkan membuka kertas soalan, terloponglah mulut seorang demi seorang, berpinar kepala mereka kerana soalan tidak pula bertanyakan berapakah jumpalah 2+2, tetapi soalan tersebut berbunyi.
“satu pagi ali pergi ke kedai. Dia ingin membeli sebiji buah manggis. Dia cukup menggemari buah manggis. Sewaktu di kampong dahulu dia sering mengikut datuknya ke kebun. Di kebun tersebut ada banyak pokok termasuk pokok durian. Setiap kali musim buah manggis, Ali akan pergi ke kebun untuk makan sebiji buah manggis. Kadang- kadang dia makan hingga dua biji. Adakalanya dia makan durian kerana datuknya sering mengambil sebiji durian untuk di bawa pulang. Ali tersenyum mengenangkan kisah dia makan dua biji manggis. Dia terus ke kedai untuk membelinya. Setelah membeli, dia terus sahaja mengopek untuk merasa isinya yang manis. Sambil berjalan dia terjumpa makciknya. “Ali kamu makan apa?” Tanya makciknya “Manggis” jawab Ali ringkas. Tiba-tiba makciknya memberinya sebiji manggis muda untuk dibawa pulang. Ali terpengun kerana mendapat manggis tersebut. Makcik tersenyum dan berkata” makcik gurau je… ni ambil satu lagi yang elok”. Ali tersenyum lalu terus pulang ke rumah. Sampai sahaja di rumah, ibunya bertanya “ Ali berapa banyak manggis kamu ada hari ini?” Silajawab berapa banyak manggis yang Ali ada pada hari tersebut.

Berpinarlah kepala murid-murid, ada yang jawab 1 ada yang jawab 2, ada yang jawab 3 bahkan banyak lagi jawapan yang di tulis. Setelah selesai peperiksaan masing-masing merungut soalan matematik cukup susah.

Mereka bertanya kepada cikgu”cikgu berapa biji manggis yang Ali ada?”. Jawab cikgu Ali ada tiga biji manggis. Terpinga-pinga murid-murid tersebut. Cikgu berkata, kalau kita belajar hanya untuk jawab soalan maka kita budak yang tak tahu bagaimana menyelesaikan masalah. Cerita dalam soalan hanyalah untuk melupakan sekejap formula yang kita faham kerana kita akan jadi asyik dengan cerita tetapi tujuan sebenarnya bukan untuk faham cerita, tujuannya sebenar untuk mengetahui jumlah buah manggis.

Begitulah kehidupan kita, hari-hari kita disodokkan dengan cerita hingga kita lupa formula kita hidup, tujuan kita hidup. Allah telah membekalkan kita guidelines untuk kita berlakon di atas pentas dunia, namun kita syok sendiri. Akhirnya kita mencari jalan sendiri untuk hidup kerana bagi kita itu satu yang pasti. Kita alpa bahawa yang pasti sampai ketujuan ialah dengan mengikuti guidelines. Hidup umpama matemaktik, formula mudah tetapi soalannya tidak straight forward. Maka dengan itu biar bagaimana panjang soalannya, formulanya tetap sama. Ikut formula, dapat jawapan. Jangan cuba mencipta formula baru kerana ianya hanya membawa kepada kesusahan.