Saturday, July 12, 2008

Negara Orang, Negara Kita


Semalam hujan begitu lebat, kesempatan ini dapat digunakan untuk menghirup kopi di sebuah kedai minum berhampiran dengan pejabat. Cuaca sekarang sukar dijangka, dulu kita mungkin mudah untuk menyatakan bulan-bulan tertentu hujan yang turun dengan jumlah yang banyak namun sekarang mungkin alam juga mula menunjukkan kebosanan dengan sikap penghuni bumi yang tidak pernah sunyi dari perbalahan.

Duduk di meja sebelah sekumpulan wanita yang agak berumur dan mungkin disebabkan usia yang mencecah fasa veteran, mereka berbual dengan suara yang tinggi. Sekali sekala saya mencuri dengar apa yang mereka bualkan kerana nada mereka tinggi dan pastinya satu topik menarik yang dibincangkan. Tiba-tiba seorang dari mereka berkata “Aku taubat tak nak pergi kota raya hari minggu”. Tanpa diminta untuk menjelaskan kenyataannya tadi dia menyambung “nak tahu kenapa, bila pegi sana aku rasa macam bukan kat Malaysia, lepas tu naik seram kena pandang dengan dia orang”.

Saya tertarik juga dengan kenyataan yang dibuat oleh wanita tersebut. Saya tidak menafikan bahawa hal itu memang benar terjadi. Bukan sekadar di kawasan yang disebutkan oleh wanita tadi tadi banyak lagi tempat yang sebenarnya telah kita telah dijajah oleh mereka. Kadang-kadang betul juga kata P.Ramlee dalam filemnya, baik hati tu tak pe tapi murah hati tu bahaya. Malaysia mungkin terlalu murah hati maka dengan sebab itu kita amat mudah dijajah oleh mereka.

Perkara pendatang asing tanpa izin ini bukan satu perkara baru dan bukan perkara yang sepatutnya menjadi isu. Akan tetapi kita terpaksa menjadikannya isu kerana maslah ini bukan hanya tidak diselesaikan bahkan makin membesar. Saya berpendapat ianya telah mula menjadi virus dalam negara kita yang mana jika tidak dimusnahkan akan merosakkan negara dan ianya juga satu bentuk penjajahan baru yang dicipta oleh Negara yang kurang membangun dari negara kita.

Kita sedia maklum bahawa operasi menghantar pulang bakal memakan belanja yang besar dan duit yang keluar ialah duit rakyat. Kita juga sering mendengar bahawa mencegah itu lebih baik dari merawat. Seharusnya hal pendatang tanpa izin ini dicegah terlebih dahulu. Mengapa kita begitu rapuh dalam mempertahankan negara dari dibanjiri mereka hingga rakyat kita sendiri merasa tidak aman. Kita mempunyai undang-undang yang cukup baik namun kita mempunyai perlaksanaan yang cukup memalukan. Terlalu sukarkah untuk menjaga sempadan negara hingga kita dijajah oleh mereka yang tidak mempunyai senjata yang hebat. Atau mungkin juga mereka mempunyai senjata rahsia hingga mereka yang diberi amanah untuk menjaga semapadan negara baik di darat mahupun di air tumpas. Mungkin senjata mereka canggih dan mahal.

Jika kita mencegah dari awal wang kita tidak akan membazir dan masalah social tidak akan bertambah. Banyak kes yang melibat mereka dan banyak masalah yang ditimbulkan hasil dari kedengkelan mereka terhadap budaya masyarakat Malaysia yang murah hati. Ada yang menyalahkan majikan-majikan kerana mengambil PATI ini bekerja. Majikan adalah golongan peniaga yang menjadikan keuntungan sebagai motif dan jika berniaga pastilah motifnya untung dan untuk untung lebih kos perlu dikurangkan. Jika dilihat dari satu sudut mereka tidak salah akan tetapi mereka mampu melakukan kerana tiada perlaksanaan undang-undang yang ketat lagi menggerunkan.

Jika di negara lain, PATI mahupun mereka yang tinggal lebih masa atau pekerja asing yang melakukan kesalahan akan di hukum penjara dan sebat. Pihak berkuasa membuktikan kata-kata mereka dan dengan pembuktian itu, mereka akan merasa takut untuk melakukan kesalahan walaupun mereka masuk dengan dokumen yang sah. Jika kita memberi kursus induksi kepada pekerja asing sebelum mereka sampai ke Malaysia, mungkin ianya hanyalah satu langkah pengenalan Malaysia kepada mereka tetapi bukan satu arahan atau tatacara yang menggerunkan. Justeru apabila mereka tiba di sini mereka tidak mengikut apa yang diajar kerana mereka tidak gerund dengan undang-undang yang lemah perlaksanaannya.

Mencari PATI atau pekerja asing yang biadap bukanlah satu perkara yang sukar. Saya rasa setiap dari kita pasti menemui mereka paling tidak seorang sehari. Jika di negara orang mereka takut berkeliaran mengapa di negara kita mereka bebas laksana raja. Jika anda ditanya apakah sebabnya, jangan risau jawabnya cukup mudah, kita murah hati, mungkin sikap ini terlalu banyak ketika perlaksanaan. Seharusnya kita tegas dari awal, kita buktikan kepada mereka bahawa negara yang mereka ingin jajah ini adalah negara berdaulat. Jika senjata mereka ‘mahal’ , maka senjata kita bukan undang-undang tetapi perlaksanaan undang-undang. Kita terlalu menjaga hati orang, hingga sanggup menyusahkan rakyat sendiri.

Kita patut malu kerana untuk menjajah negara orang dengan muzik sahaja amat sukar tetapi mereka mampu menjajah kita bukan sekadar muzik bahkan kehidupan. Cubalah kita berjalan di kawasan pasar borong selayang, di kawasan kota raya, lihatlah kehebatan mereka hinggakan papan tanda juga telah mula menggunakan bahasa luar. Kita sibuk untuk menukar papan tanda kepada bahasa yang digunapakai rakyat Malaysia hingga kita alpa kita telah pun hilang dalam jajahan senyap pendatang asing. Cegahlah sebelum Malaysia dijajah sepenuhnya.