Tuesday, September 23, 2008

Sial Dalam Hidup

Zamri seorang yang berpelajaran dan mempunyai perwatakan menarik. Beliau juga merupakan seorang yang disenangi oleh teman-teman serta saudara mara kerana kemesraan dan budi bahasanya. Namun tidak seorang tahu kegelisahan hatinya yang begitu membeban hinggakan terbawa-bawa dalam tidur.

Zamri sering menganalisa dirinya bukan sebagaimana dirinya yang dilihat oleh orang ramai yang menyangka beliau seorang yang mempunyai kehidupan yang sempurna. Apa yang merunsingkan beliau ialah hampir setiap pekerjaan yang dilakukan berjaya sekejap dan kemudian jatuh merudum dan yang sering menjadi penyebab ialah keadaan sekeliling.

Menyingkap kembali hidupnya dari kecil hingga kini memang banyak malang yang menimpa beliau. Dalam keluarganya beliau kurang disukai oleh ibu bapanya, Terlalu banyak kenangan memilukan, antaranya, ketika beliau mendapat tempat pertama di sekolah tiada hadiah yang diberi oleh mereka tetapi adiknya yang mendapat nombor tercorot sering mendapat hadiah. Untuk menyedapkan hati beliau menanamkan fikiran positif, yang hadiah tersebut penting untuk adiknya sebagai motivasi.

Setelah meningkat dewasa dan melanjutkan pelajaran di universiti. Oleh kerana keputusan yang diperolehinya cemerlang beliau memohon untuk menyambung pelajaran ke luar negara disamping menghantar permohonan untuk ke beberapa universiti pilihannya dalam negara. Apabila mendapat surat tawaran beliau begitu hampa kerana semua pilihannya tidak diperolehi tetapi terpaksa mendaftar ke sebuah universiti yang baru dan langsung tidak termasuk dalam pilihannya.

Namun apa yang lebih menyedihkan setelah sebulan mendaftar, barulah beberapa tawaran ke institusi luar negara mendapat balasan. Tersepit oleh keadaan kewangan yang mendesak beliau tidak mampu untuk menerima tawaran tersebut lantas meneruskan pengajian di tempat sekarang. Kehebatannya di universiti terserlah di kalangan teman-teman hingga menjadi bahan rujukan.

Apabila tamat belajar, masing-masing mula mencari pekerjaan. Kejadian yang menyebabkan zamri begitu tertanya-tanya ialah mengapa setelah banyak surat permohonan yang dilayangkan satu pun tidak memanggilnya untuk temuduga dan yang menambah kehairanan beliau ialah teman-temannya dipanggil untuk ditemuduga sedangkan ada diantara mereka yang resumenya ditulis oleh zamri serta memohon tempat yang sama.

Oleh kerana zamri memang dikenali seorang yang ramah maka beliau mempunyai ramai teman tidak kira usia dan ada diantara temannya yang lebih berusia dan mempunyai kedudukan dalam syarikat. Memandangkan keadaan Zamri yang masih terkial-kial mencari pekerjaan maka dengan rela hati bantuan diberikan. Maka bermulalah era pekerjaan zamri. Pun begitu malang masih mengejarnya, tempat zamri bekerja mengalami kerugian dan akhirnya ditutup.

Zamri yang sedari mula telah dapat membau permasalahan itu telah membuat persiapan awal sebelum syarikat tersebut ditutup dengan mencari pekerjaan baru tetapi hingga akhirnya masih tiada hasil. Sekali lagi dengan bantuan teman beliau mendapat satu tawaran bekerja yang agak memuaskan. Di tempat baru zamri sering mendapat pujian dari orang atasannya kerana mutu kerjanya yang baik. Disangakan panas hingga ke petang tetapi hujan di tengahari begitulah juga dengan kegembiraan zamri di tempat barunya. Keadaan ekonomi Malaysia jatuh merudum menyebabkan ramai yang diberhentikan kerja dan banyak pula syarikat yang terpaksa gulung tikar. Sekali lagi zamri menjadi mangsa keadaan. Syarikat tempat beliau bekerja juga menjadi mangsa masalah ekonomi dunia dan terpaksa memberhentikan operasi. Maka kembalilah zamri ke status lamanya iaitu penganggur.

Walaupun ekonomi telah bernsur pulih dan akhirnya menjadi stabil kehidupan zamri tetap tidak stabil masih bertukar pekerjaan tanpa kerelaan hatinya. Mengenangkan apa yang terjadi jiwanya begitu sayu apatah lagi apabila melihat teman-teman seangkatan telah mula menjalani kehidupan yang sempurna. Beliau sering memikirkan mengapakan dirinya selalu malang hinggakan kini beliau menjadi buah mulut teman-teman hingga ada yang mengatakan bahawa zamri adalah seorang yang malas bekerja dan seorang yang mempunyai banyak masalah.

Pada zamri beliau telah berusaha sebaik mungkin untuk mengubah taraf kehidupan, dan baginya tiada siapa di dunia ini yang inginkan kesusahan. Setiap orang di dunia pasti mahukan sebuah kehidupan yang sempurna dan tidak mempunyai masalah terutamanya dalam kewangan. Zamri akhirnya meluahkan isihatinya kepada seorang teman yang dipercayainya. Temannya berusaha mencari jalan untuk membantu Zamri dan membawa zambri berubat secara tradisional dengan seorang yang dikenalinya. Kerana tiada pilihan serta telah begitu kecewa dengan perjalanan hidupnya sekarang zamri menyetujui cadangan tersebut.

Pada hari yang ditetapkan mereka bertemu dengan kenalan temannya dengan harapan dapat mengubah perjalanan hidupnya. Menurut orang tersebut Zamri mempunyai sial kerana itu apa saja yang dilakukan tidak akan berhasil malah mendatang banyak masalah. Orang tersebut turut menceritakan masalah Zamri tanpa diberitahu oleh Zamri. Zamri kemudian dicadangkan untuk menjalani satu sesi rawatan dengan harga yang agak mahal tetapi kerana ingin mengubah nasib maka Zamri nekad untuk menjalani rawatan tersebut. Hasilnya nampak positif dalam seminggu tetapi masalah yang sama berulang kembali dan apabila dirujuk kepada kenalan temannya tadi jawapannya ialah sial yang ada dalam badan Zamri terlalu kuat dan meminta Zamri mencari orang lain.

Memikirkan mungkin ada kebenarannya, Zamri kemudian berusaha untuk mengubati dirinya hingga terpaksa pergi ke negeri seberang dan usahanya yang telah memakan tahun telah banyak membuatkan wangnya habis. Beliau begitu kecewa dengan apa yang berlaku; wangnya habis dan kehidupannya bertambah sempit. Sering beliau berfikiir tentang kehidupannya yang susah, Zamri kadangkala tertanya-tanya mengapa ramai teman-temannya yang sombong, dan gemar melakukan perbuatan mungkar boleh hidup senang sedangkan dirinya sering beribadah dan berdoa serta berusaha bersungguh-sungguh namun hasilnya ialah sebuah kegagalan.

Zamri tidak mahu menjadi bahan kemurkaan Tuhan hanya untuk mencapai kesenangan. Kebanyakan tempat rawatan yang disinggahi oleh Zamri mengatakan dirinya mempunyai sial. Terlintas difikirannya benarkah manusia ada yang dijadikan mempunyai sial sedang tiada siapa yang mahu menjadi sial. Dan jika benar sial pada manusia itu wujud maka pasti ada ubatnya kerana hanya maut sahaja yang tiada ubatnya. Soalan demi soalan menerjah ke minda Zamri. Kecewa dengan kehidupan yang semakin melarat Zamri mengambil keputusan untuk berhijrah ke satu tempat lain untuk memulakan sebuah kehidupan baru.

Setelah beberapa bulan berpindah Zamri mempunyai ramai kenalan. Zamri terus mengalami nasib yang sama dan ini disedari oleh salah seorang teman beliau. Zamri kemudiasn dengan rela hati menceritakan keadaan dirinya moga-moga tekanan yang dihadapinya berkurangan. Temannya nyata seorang yang berpengalaman dan mempunyai pengetahuan luas tentang kehidupan. Menurut temannya itu kehidupan lampaunya sama seperti Zamri bahkan lebih teruk hinggakan keluarganya sendiri mengganggap dirinya pembawa sial. Tetapi pada suatu hari beliau terbaca satu hadis yang huraiannya menyatakan bahawa ada diantara manusia itu yang diturunkan musibah ke atasnya kerana Allah swt ingin mendengar suaranya.

Temannya menasihati beliau untuk melihat apa jua perkara dalam sudut positif. Katanya anggaplah Zamri adalah orang terpilih kerana Allah ingin mendengar suaranya. Dan setiap satu musibah itu pasti ada hikmahnya dalam segi ilmu yang hakiki. Menurut temannya lagi jika ditakdirkan Zamri senang mungkin juga dia akan lupa Tuhan, dan apabila ditimpa musibah ingatan manusia itu terhadap Tuhan lebih dalam. Emosi dalam berdoa juga berubah, misalnya cuba diperhatikan emosi seseorang yang berdoa ketika senang hidupnya dibandingkan pula dengan emosinya berdoa ketika dalam kesusahan atau keperluan. Jauh sekali tahap emosinya, kerana ketika memerlukan seseorang itu berdoa seolah-olah melihat Allah swt namun ketika senang doanya tanpa merasa keberadaannya Tuhan.

Perasaan ini juga sebenarnya satu ilmu, ilmu yang tak mungkin dapat diajar mahupun dijual beli kerana hanya mereka yang mengalami perasaaan sedemikian akan merasakan. Perlu juga diingat apakah sangkaan kita terhadap Allah swt, jika baik sangkaan seseorang itu maka baiklah hasilnya dan begitu jugalah sebaliknya. Zamri meneliti nasihat yang diberi oleh temannya dan cuba sedaya upaya membaiki diri terutamanya terhadap Tuhan dan selalu melihat hikmah hakiki disebalik satu kejadian.

Kini Zamri menjadi seorang lebih berjaya dari temannya kerana menjumpai kerjaya yang sesuai hasil perenungan yang dalam ke dalam diri. Zamri percaya sial itu ada hanya jika dilihat dari sudut negatif serta keluhan tetapi sial itu sebenarnya tidak wujud jika segalanya dilihat dengan positif secara hakiki dan memperbaiki hubungan dengan Tuhan yang akhirnya membawa hikmah yakni kebijaksanaan.