Monday, October 6, 2008

Perlunya Meditasi untuk Pelajar

Saya terpesona ketika membaca petikan perbualan antara Saidina Ali r.a dan anaknya Saidina Husin. Sewaktu Saidina Husin masih kecil, dia pernah bertanya kepada ayahnya, Saidina Ali r.a, "Adakah ayah mencintai Allah?" Lalu dijawab oleh Saidina Ali ra, "Ya". Kemudian Saidina Husin bertanya lagi, "Adakah ayah mencintai datuk (Rasulullah saw)?" Saidina Ali r.a menjawab dengan jawapan yang sama seperti tadi. Mendengar jawapan tersebut lalu Saidina Husin pun bertanya, "Adakah ayah mencintai ibuku?" Saidina Ali r.a tetap juga memberikan jawapan yang sama seperti sebelumnya. Akhirnya Saidina Husin bertanya samada ayahnya mencintai dirinya dan Saidina Ali tetap menjawab, "Ya".

Dengan kebingungan saidina Husin bertanya kepada ayahnya, "Ayahku, bagaimanakah ayah menyatukan begitu banyak cinta di hatimu?" Sambil tersenyum Saidina Ali menerangkan dengan bijaksana kepada Saidina Husin, "Anakku, pertanyaanmu hebat! Cintaku pada datukmu (Rasulullah saw.), ibumu (Fatimah r.a) dan kepada kamu adalah kerana cinta kepada Allah. Kerana sesungguhnya semua cinta itu adalah cabang-cabang cinta kepada Allah swt” Saidina Husin tersenyum apabila mendengar jawapan saidina Ali r.a. begitulah bijaknya Saidina Ali menjelaskan kepada anaknya dan begitu juga dengan Saidina Husin yang mampu melontarkan pertanyaan yang kita sendiri jarang-jarang terfikir tentangnya.

Kebijaksanaan itu dahulunya mungkin dikatakan sebagai satu pemberian (gifted). Namun jika kita faham dengan jelas apakah fungsi meditasi dan impaknya terhadap pemikiran kanak-kanak, kita akan tahu bahawa kebijaksanaan itu sebenarnya boleh dibentuk. Cuba kita renungkan mengapa kebanyakan pakar matematik dan IT datangnya dari India. Kita mungkin memikirkan ianya satu faktor keturunan tetapi apakah yang membentuk keturunan itu. Pastinya bermula dengan ibubapa. Di sana mereka mendidik anak-anak mereka untuk melakukan meditasi ketika kecil dan kemudian diberi makanan yang dapat memberi kekuatan kepada minda.

Banyak kajian telah membuktikan kebaikan dan manfaat meditasi kepada golongan pelajar. Salah satu kajian menunjukkan bahawa jika sekiranya anak-anak itu mempunyai tekanan maka tahap IQ mereka akan berkurangan sebanyak 13%. Tekanan yang diperolehi oleh kanak-kanak atau remaja bukan sahaja datang dari pembelajaran di sekolah, tetapi juga disumbang oleh factor persekitaran.

Kita juga tanpa sedar telah memberi tekanan kepada anak-anak kita apabila mengharapkan keputusan yang terbaik dalam peperiksaan tanpa membantu membuka ruang memori mereka untuk lebih luas agar mudah menerima pembelajaran. Kita mungkin hanya menyuruh mereka membaca, tanpa melihat beban fikiran yang dibawa oleh seseorang kanak-kanak atau remaja.

Kajian saintifik (rujukan: Perceptual Motor Skills (39: 1031–1034, 1974)) yang dijalankan oleh para penyelidik ke atas para pelajar yang mengamalkan meditasi mindfulness (supersedar) mendapati terdapat peningkatan dalam kadar memori mereka. Ini bermakna semakin kerap mereka bermeditasi maka kadar memori mereka semakin baik dan luas dan justeru itu pembacaan mereka lebih banyak diingati.

Bahkan kajian tersebut juga menunjukkan bahawa mereka yang mengamalkan meditasi mempunyai struktur pengalaman yang baik dan kreativiti yang lebih bagus. Hal ini amat bermakna kerana sebelum ini ianya dapat menepis pendapat yang mengatakan bahawa keupayaan persepsi tidak boleh dimiliki sebelum mencapai kedewasaan.

Kita hanya akan melakukan perkara-perkara yang menuju ke arah negativiti hanya apabila kita terperangkap dalam penggunaan otak kiri yang berlebihan. Untuk itu kita perlu keluar dari otak kiri untuk mencapai kekuatan diri, dan fakta ini telah dibuktikan apabila kajian dijalankan terhadap mereka yang sedang bermeditasi (rujukan : Human Physiology 25: 171–180, 1999). Kajian tersebut mendapati komponen sensori dalam otak dapat disalurkan dengan lebih banyak di cortex. Hal ini menunujukkan peningkatan daya penggunaan otak kanan.

Otak kanan dapat memberi solusi yang jitu terhadap penyelesaian masalah, serta mampu membentuk sahsiah dan perwatakan yang baik kepada setiap individu. Ini bersesuaian dengan kajian yang ditulis dalam jurnal Modern Science and Vedic Science yang mengatakan bahawa pelajar universiti yang mengamalkan meditasi mempunyai peningkatan yang ketara di dalam pembangunan diri dan kesihatan psikologi.

Apabila kebaikan ini menjadi darah daging generasi muda kita, pastinya kita dapat melihat penurunan emosi negatif yang sering dimanifestasikan dengan perbuatan fizikal seperti kurang ajar, ponteng sekolah, pergaduhan atau hal hal yang berkaitan dengan penyakit sosial.

Untuk saya mengungkai manfaat meditasi supersedar (mindfulness) ini dalam bentuk kajian saintifik amatlah banyak dan ruang ini tidak dapat menampung rumusan hasil kajian tersebut. Namun ianya memadai untuk kita tahu bahawa meditasi sebenarnya merupakan satu faktor pengubah yang hebat yang tidak diketahui oleh masyarakat kita, kerana kurangnya pembacaan dan pendedahan. Di Negara-negara maju misalnya, meditasi merupakan satu keperluan pembelajaran dan ianya dapat diterima ramai kerana telah terbukti secara klinikal.

Jika kita iniginkan anak yang mempunyai sikap baik dan mempunyai sahsiah murni, tidaklah cukup dengan hanya memberi nasihat atau motivasi tetapi perubahan dalaman perlu dilakukan, dan meditasi telah membuktikan keupayaannya dalam melakukan hal ini. Di Chicago misalnya, beberapa sekolah telah diminta oleh persatuan ibubapa dan guru untuk mewajibkan meditasi sebelum bermulanya sesi persekolahan setiap hari, kerana terdapat perubahan medadak dari segi akademik dan sikap anak mereka.

Menurut Dr. Rita Benn, seorang penyelidik dari Universiti Michigan, kanak-kanak yang melakukan meditasi sekurang-kurangnya tiga bulan akan mempunyai keyakinan diri yang tinggi, kurang perasaan negatif dan lebih mudah menyesuaikan diri dalam pelbagai bentuk situasi dan masalah. Perkara ini akan dapat membawa seorang remaja itu ke arah kematangan fikiran dan sikap dengan lebih cepat. Bukan itu sahaja, mereka bahkan dapat mencapai keputusan yang lebih baik dalam pelajaran.

Kini kajian terhadap impak meditasi dalam kehidupan pelajar dan individu banyak dilakukan oleh universiti terkenal seperti Harvard, Stanford, UCLA dan lain-lain. Saya sendiri telah berkali-kali diminta oleh para ibubapa untuk melatih anak-anak mereka melakukan meditasi untuk membentuk transformasi pembelajarann serta sikap yang cemerlang.

Generasi ini amat perlu kita bentuk jiwa mereka agar benar-benar mantap demi melahirkan kecemerlangan bangsa. Ini bukan omongan kosong tetapi telahpun dibuktikan secara saintifik. Jika generasi pelapis ini dibiarkan dengan kehidupan mereka yang ada sekarang, saya kira kita bakal menghadapi kemusnahan tamadun dan pastinya tanpa moral. Pembangunan fizikal semata-mata tidak akan memberi sebarang makna sekiranya tidak berjalan seiring dengan pembangunan moral dan spiritual. Modal insan yang sebenar adalah jiwa yang mantap dan cemerlang.

InsyaAllah buat pertama kalinya saya dan rakan-rakan akan mengadakan program meditasi untuk pelajar di awal cuti sekolah ini, bertujuan agar mereka dapat membentuk satu sikap positif yang baru sepanjang cuti dan meraih kejayaan sepanjang hidup.
Bagi mereka yang ingin melakukan transformasi terhadap anak-anak mereka sila hubungi 012 – 660 2322 (En. Zairos) atau klik di sini untuk maklumat lanjut.