Thursday, December 3, 2009

SEPULUH KALI GANDA


Beberapa hari lepas, seseorang bertanyakan kepada saya tentang apa yang dimaksudkan dengan Law of Tenfold Return. Saya merasakan ianya satu topik yang agak menarik untuk dikongsi bersama. Law of Tenfold Return sepatutnya bagi kita umat Islam bukanlah sesuatu yang baru jika kita memahami apa yang diistilahkan dengan kata-kata tersebut. Jika kita terjemahkan secara mudahnya ianya bermakna Hukum Pulangan Sepuluh Kali Ganda yang memberi maksud setiap apa yang kita beri akan setiap apa pelaburan yang disemai akan bercambah menjadi sepuluh keuntungan.

Seandainya kita bertanya dengan sesiapa sekalipun yang ingin melabur pastinya mereka inginkan satu pulangan yang besar apatah lagi jika hasil pelaburan itu memberi pulangan sehingga sepuluh kali ganda. Hampir setiap hari akhbar-akhbar mahupun media elektronik menyiarkan iklan-iklan untuk mencapai kekayaan. Hampir setiap hari ada sahaja program-program yang cenderung ke arah kekayaan diadakan dan apa yang pastinya setiap program yang berbentuk sedemikian sentiasa akan dipenuhi oleh perserta-perserta yang begitu dahagakan kekayaan. Namun sedikit sekali yang berjaya dan bagi mereka yang tidak berjaya, akan terus mencari kursus-kursus menjana kekayaan moga-moga ianya membuahkan hasil.

Satu ketika dahulu saya juga tertanya-tanya kenapakah orang-orang barat mudah menjadi kaya dan antara jawapan yang saya terima ialah jumlah populasi mereka tinggi jadi mudahlah untuk membuat wang. Kemudian saya bertemu dengan ramai orang kaya dan ramai juga berkata duit bukanlah segalanya. Ada juga yang berkata saya sudah puas dengan duit tetapi saya tidak merasakan hidup yang sempurna. Pelik..orang yang ingin menjadi kaya berterusan mencari jalan bagaimana untuk cepat menjadi kaya manakala orang kaya memikir cara yang terbaik untuk merasa makna sebuah kehidupan. Jadi apa yang saya temui akhirnya ialah sesuatu yang seimbang iaitu pencapaian dunia perlu seimbang dengan pencapaian akhirat.

Apa yang menyebabkan kita ketinggalan hal-hal keilmuan sebegini ialah kedangkalan kita dalam mengupas rahsianya dan kemalasan kita dalam menadaptasikannya dalam detik kehidupan yang kita harungi. Kita mungkin lupa bahawa Islam itu adalah jalan hidup atau mungkin juga kita tidak faham apa yang diertikan dengan maksud jalan hidup. Jalan hidup merupakan ketertiban dan langkah-langkah yang perlu kita lalui tanpa membuang ataupun meringkaskannya. Ianya juga merupakan satu disiplin atau peta perjalanan yang perlu dilalui. Makanya jika kita mendalami Islam itu ianya merupakan satu panduan untuk menjadi selamat di dunia bahkan di akhirhat. Dalam Hukum pulangan sepuluh kali ganda apa yang perlu ialah benihnya yang juga sering dipanggil seed money.

Kita perlu mempunyai benih dan menyemainya agar membuahkan hasil yang memuaskan. Justeru itu kita perlu membayar zakat. Zakat itu sebenarnya seed money yang sering diabaikan kerana kealpaan ataupun kerana takut kerugian. Mengapa harus takut rugi sedangkan orang yang melihat Islam dari luar itu mempraktikkannya. Terdapat beberapa tirisan dalam mencapai keinginan pelaburan benih duit. Yang pertama sekali, apabila ditanya mengapakah kita melakukan sedekah maka jawapan yang sering kita dengar adalah ianya dapat memberi pahala. Kisah orang yang sering merungut tentang kesusahannya untuk mendapatkan pulangan sedekahnya banyak kali kedengaran.

Mereka bersedekah dengan harapan untuk mendapatkan pahala. Mereka juga mengatakan bahawa sedekah mereka itu ikhlas namun apabila datang satu ketika mereka dilanda kesusahan, mereka akan mengeluh dan kemudian bertanya mengapa terjadinya kesusahan ini sedangkan aku telah banyak bersedekah, bukankah satu kebaikan itu diberi sepuluh ganjaran kebaikan. Apa yang jelas mereka yang tergolong dalam golongan ini cukup memahami apa yang diperkatakan dalam hukum Sepuluh Kali Ganda atau Law of Tenfold Return tetapi mereka tidak pula mendapat hasilnya daripada kebaikan mereka. Kuncinya di sini ialah niat mereka.

Orang barat cukup suka mengaplikasikan apa yang diajar oleh baginda Rasulullah s.a.w dan yang paling diikuti oleh mereka ialah niat iaitu setiap perbuatan itu dimulakan dengan niat dan setiap perbuatan itu mengikut niatnya. Oleh yang demikian mereka mempraktikkan niat untuk mendapatkan pulangan yang lumayan. Kita tahu yang kita perlu berniat tetapi cuba kita renungkan kembali berapa kali kita bersedekah dengan niat. Mungkin ada mungkin tidak dan kalau pun ada jarang-jarang kita lakukan kerana kita mengambil mudah semua perkara. Kita sememangnya tahu bahawa kita memerlukan pulangan untuk dunia mengapa kita tidak berlaku jujur terhadap diri sendiri sewaktu melakukan kebaikan.

Jika kita lihat selagi seseorang itu bersifat makhluk dia pasti mahukan balasan biarpun sedikit. Seorang ibu misalnya, biar sedalam mana kasih sayangnya terhadap si anak pasti dalam hati kecilnya mahukan sesuatu dari anaknya setidak-tidaknya mahukan anaknya menjadi orang yang berguna. Kemahuan itu juga sebenarnya salah satu dari balasan. Itu juga kan balasan keduniaan. Jadi mengapa tidak sewaktu kita berbuat kebaikan itu kita memohon kepada Allah swt dengan penuh sopa agar dikurniakan juga limpahan balasan dunia. Mengapa kita hanya memfokuskan balasan itu semata-mata untuk akhirat dan kemudian merungut untuk mencapai kesenangan di dunia.

Mulai hari ini kita cuba melakukan setiap perkara itu dengan niat yang disertai dengan kedua-dua kesenangan dunia dan akhirat. Bukan bermakna saya menyebelahi pihak barat tetapi mereka mempraktikkan hal-hal yang sepatutunya kita telah lama praktikkan. Kita sering mengatakan yang kita ikhlas dalam dalam melakukan setiap perkara tetapi ironinya dalam masa yang sama kita turut berkira-kira tentang pahala yang bakal diimbuhkan. Saya suka berkongsi sedikit tatacara yang jika anda memikirkan ianya sesuatu yang baik untuk diikuti maka silakan mengamalkannya dan sekiranya ianya adalah sesuatu yang terdapat kekurangan di dalamnya maka perbaikilah agar ianya menjadi satu kegunaan bukan sahaja untuk kita tetapi untuk masyarakat sekeliling kita.

Langkah yang pertama adalah mulakan sesuatu dengan niat contohnya sesorang itu datang meminta sedekah atau ingin meminjam wang dari kita. Berilah dengan niat yang sempurna sebagai contoh kita bermohon agar setiap kebaikan yang kita lakukan ini dapat diberi ganjaran di dunia dan di akhirat dan kita tidak perlu malu dengan Allah swt sekiranya kita mahukan pulangan tersebut berbentuk nilai kewangan. Kita boleh sahaja berniat agar dengan membantu si polan ini moga ianya menjadi wadah untuk mendapat lebih banyak wang. InsyaAllah anda akan melihat hasilnya. Keduanya rajin-rajin berterima kasih kerana orang yang berterima kasih akan mendapat berlipat kali ganda imbuhannya.

Berterima kasih bukan hanya dengan manusia tetapi kepada yang Maha Memberi kerana jika Dia tidak memberi maka dengan jalan apapun kita pasti tidak akan mendapatkannya. Akhir sekali janganlah mengungkit setiap pertolongan kerana ia merupakan satu energi negatif yang akan mengurangkan kekuatan pulangan. Inilah yang menjadi inti dalam Law of Tenfold Return yang sebenarnya ada dalam kehidupan Islam namun kita tidak mempaktikkannya kerana sibuk dengan urusan pahala. Namun kita juga tercicir yang dikendong yang dikejar belum tentu dapat.