Saturday, December 13, 2008

Terapi Gelombang Otak


"You’ve no idea how hard I’ve looked for a gift to bring you. Nothing seemed right. What’s the point of bringing gold to the gold mine or water to the ocean. Everything I came up with was like taking spices to the orient. It’s no good giving my heart and my soul because you already have these. So… I’ve brought you a mirror. Look at yourself and remember me."
Jalauddin rumi

Beberapa bulan lepas saya mengadakan satu program latihan soul power. Alhamdulillah sambutan yang diberikan begitu memuaskan. Agak lama juga untuk memperkenalkan kepada masyarakat kita tentang soul power yang mengupas kepentingan kekuatan jiwa seseorang dalam menjana satu kehidupan yang aman lagi istimewa.

Kekuatan jiwa itu ibu kepada segala kekuatan kerana tanpanya tidak akan terhasil kekuatan fizikal, tidak akan terhasil kekuatan ilmu dan tidak akan terhasil juga kekuatan minda. Jika kekuatan jiwa itu di pandang remeh maka kelemahan sudah pasti ada.

Saya pernah diminta memberi komen tentang apakah cirri yang perlu untuk seorang pemimpin. Saya berkata, tidak semua orang itu boleh memimpin dan tidak semua orang juga boleh dituruti keinginannya. Kita berkata seorang pemimpin itu perlukan karisma namun persoalannya dari manakah karisma itu timbul. Saya melihat bahawa pemimpin itu terbahagi kepada dua jenis iaitu pertama pemimpin masyarakat seperti pemimpin politik, pemimpin perusahaan dan sepertinya.

Di sebelah satu sisi lagi adalah pemimpin spiritual yang diperlukan untuk membangunkan kekuatan spiritual. Pemimpin spiritual tidak sesuai menjadi seorang pemimpin masyarakat dan pemimpin masyarakat pula juga tidak sesuai untuk menjadi pemimpin spiritual biarpun kedua mereka mungkin mempunyai keilmuan dalam bidang tersebut. Pemimpin spiritual perlu membantu pemimpin masyarakat dalam memberi pandangan serta kepimpinan.

Dalam bahasa mudahnya dia ibarat guru yang perlu dirujuk pandangannya walaupun tidak semestinya pandangan itu dilaksanakan. Mereka saling memerlukan kerana nilai kepimpinan mereka itu berbeza. Mereka ibarat sekeping duit syiling yang mana hanya akan laku untuk dijadikan perantara transaksi apabila kedua-dua sisinya mempunyai nilai sah laku. Seandai hanya ada satu sisi sahaja tanpa sisi yang lain maka sebanyak manapun duit yang kita ada tiada nilainya.

Justeru, saya memberitahu si penanya yang perlu ada dalam diri seorang pemimpin itu ialah kekuatan spiritual. “oooo… maksudnya mereka perlu kuat beribadah ya” saya kembali ditanya. Bukan itu maksud saya, orang yang kelihatannya religious belum tentu mempunyai kekuatan spiritual namun orang yang mempunyai kekuatan spiritual itu sudah hampir pasti religious. Maksudnya orang yang menguasai diri sendiri itu hampir pasti religious dan orang yang religious itu belum pasti menguasai diri sendiri.

Bukti paling mudah, ada orang yang begitu kuat beribadah tetapi masih lagi panas baran, masih lagi suka menilai manusia dari aspek yang baginya baik maka jelas sekali dia belum lagi menguasai dirinya dan bukankah Baginda saw memberitahu bahawa orang yang hebat itu ialah orang yang boleh mengawal nafsu amarahnya. Tetapi orang yang sudah bijak menguasai dirinya pasti akan dapat membenamkan sifat amarahnya dalam kehidupannya. Hanya ada seorang manusia yang mampu memimpin manusia secara duniawi serta spiritual dan ini telah diakui oleh barat yakni Baginda saw.

Dalam sains minda, penguasaan diri itu akan berlaku apabila gelombang otak kita turun dan apabila ianya berada pada tahap delta maka kekuatan ruh sudah mula dirasai. Bagi kita hal sebegini mungkin sahaja baru didengar tetapi hal ini sudah mula dikaji seawal tahun 1929.

Sewaktu program Soul Power tersebut saya telah ditanya tentang penggunaan cd audio brainwave (gelombang otak) yang boleh didapati dengan mudah sekarang. Kebetulan juga saya baru beberapa bulan menduduki peperiksaan untuk menjadi wakil di Malaysia untuk peralatan terapi gelombang otak. Sekarang ini ramai yang sudah faham akan kepentingan gelombang otak dalam hidup dan ini satu perkara yang membanggakan saya. Ada yang mencuba menggunakan bunyi gelombang theta atau alfa sebagai langkah untuk menurunkan kadar getaran gelombang otak. Namun anehnya setelah mereka mendengar cd audio itu mereka lebih menjadi tertekan bahkan reaksi positif yang diharapkan telah bertukar dengan emosi negatif yang membebankan.

AVE adalah ringkasan dari audio visual entrainment yang mana banyak sekali kajian dilakukan oleh universiti di luar negara untuk melihat keupayaannya alat-alat audio ini dalam merawat gelombang otak manusia. Ianya bermula dari alat yang dipanggil Dream Machine hingga kini banyak di pasaran. Alat-alat ini termasuk juga cd audio banyak yang memberi masalah kerana mereka yang mengeluarkannya hanya meniru teknologi tanpa mengetahui rahsianya. Yang paling mudah ialah perbezaan diantara entrainment dan entertainment.

Dalam cd audio gelombang yang berlambak di pasaran isu paling penting ialah kehilangan audio wave kerana ada banyak yang dicetak rompak. Apabila cetak rompak teknologi audio wave tidak dimasukkan dan kesannya pastilah tiada, oleh itu ia bukan sahaja membosankan bahkan merosakkan gelombang otak yang sedia ada. Keduanya ialah kesan yang dikenali oleh ahli meditasi dan psikologi sebagai somnatic shock. Somnatic shock yang berlaku akan memberi kesan jangka pendek dan jangka panjang. Kesan jangka pendek ialah sebaik sahaja selesai mendengar cd audio tersebut, pendengar mungkin berasa mual atau pening kepala. Ini kerana kejutan yang berlaku apabila tamatnya satu sesi cd audio itu tidak dikendalikan dengan betul kerana pendengar terus sahaja membuka mata.

Dalam latihan meditasi yang saya adakan saya cukup prihatin dengan somnatic shock ini justeru saya mempunyai teknik manual untuk mengatasinya. Apabila ketiadaan kesan audiowave dan somnatic shock ini berlaku maka ianya tidak layak untuk digelar sebagai brainwave entrainment tetapi ianya hanyalah entertainment yang sekadar menghiburkan tetapi tiada kesan yang doleh dibanggakan. AVE atau audio visual entrainment, merangsang gelombang untuk sampai kepada 4hz secara berturutan. Respon ini dipanggil sebagai cortical frequency following response. Respon inilah yang digelar entrainment yang mana otak kita mula mengikuti gelombang yang dirangsang.

Hasilnya kita akan mula merasai pengalaman alpha dan seterusnya dilanjutkankan dengan gelombang yang lebih rendah. Dan bagi menghilangkan somnatic shock para pendengar perlu di bawa ke gelombang yang sedikit tinggi dari apa yang dialami semasa sesi itu berlaku. Seandainya ianya tidak berlaku maka pendengar akan terperangkap dalam gelombang tertentu dan akhirnya merosakkan persepsi hidup. Alhamduliilah kini saya telahpun memperolehi kebenaran antarabangsa untuk melakukan terapi dengan alatan AVE bagi merawat masalah gelombang otak.

Apa yang anda perlu tahu tentang gelombang sebenarnya? Gelombang otak memainkan peranan yang cukup penting dalam membentuk sikap kita secara fizikal. Sekiranya kita berada dalam gelombang yang tinggi, kita akan sering mendapat masalah serta buntu fikiran bahkan secara fizikalnya kita pasti akan lemah dan mudah untuk mendapat sakit. Seandainya kita terperangkap dalam gelombang otak kita akan menjadi orang yang tidak langsung mempunyai motivasi hidup… sikap "tak pa lah…” itu sebenarnya datang dari kehidupan yang terperangkap dalam gelombang yang dipanggil talpha.

Anak yang malas serta degil adalah anak yang mana gelombangnya sering berada pada tahap tinggi. Mereka aktif tetapi jika tidak dibentuk kepada gelombang yang betul mereka akan menjadi degil bahkan merosakkan masa hadapan mereka. Penyelesaian masalah dan penyembuhan penyakit berada dalam gelombang yang rendah. Persoalannya kini bagaimana untuk mendapat tahap gelombang yang sesuai. Ada dua jalan iaitu dengan melakukan meditasi super sedar atau dengan menjalani terapi gelombang otak. Sepanjang pengalaman saya bertemu orang yang bermasalah, mereka teruja untuk bermeditasi tetapi mereka malas untuk melakukannya. Bagi mereka yang bersikap demikian eloklah sekiranya mereka menjalani terapi gelombang otak dengan perlatan AVE kerana ianya akan membawa seseorang itu ke gelombang yang sepatutnya biarpun seseorang itu malas melakukan meditasi. Mereka akan memperolehi manfaat sebagaimana yang diperolehi oleh mereka yang melakukan meditasi.

Antara manfaat meditasi yang paling saya suka ialah pembetulan kadar melatonin hormone. Apabila melatonin hormone ini tidak berada pada kadar yang sepatutnya, maka pelbagai penyakit akan mula datang. Orang bertanya kepada saya bagaimana seseorang yang kurang fokus, migraine bahkan hingga ke kanser dapat mencapai kesembuhan hanya dengan meditasi. Rahsianya terletak kepada melatonin hormone yang juga dipanggil pengawal segala pengawal. Dia yang menjadi pengawal kepada segala kadar tubuh. Contohnya jika ianya tidak stabil makanya kita mungkin sahaja boleh mendapat migraine kerana cahaya yang memsuki mata itu tidak bertepatan dengan kadar yang sepatutnya. Akibat dari itu orang migraine cukup terseksa jika melihat cahaya yang berlebihan tetapi normal pada orang lain. Begitu juga dengan kelajuan sel yang akan kembali normal sekiranya pemngawal trafik tahu menjalankan tugasnya.
Untuk lebih jelas tentang AVE, sila klik di sini.