Thursday, March 19, 2009

Power Ayat


Manusia ini memang sifatnya alpa dan tergesa-gesa. Kita sering mencari tuhan selain Allah tanpa kita sedar. Hanya sewaktu kita susah barulah kita mengingati Allah swt tetapi setelah kita mula senang kita akan bersama tuhan lain yang bernama nafsu.
Mengapa begitu… masakan tidak, seorang hamba akan sentiasa mengadu kepada Tuhannya kerana dia tidak tahu apa yang bakal terjadi. Kita akan mengadu apabila sakit tetapi apabila senang kita mengadu kepada yang lain.


Terbaru saya ada membaca pandangan tentang ayat-ayat pelaris. Ada yang mengatakan ayat ini yang power dan ada pula yang mengatakan ayat itu lebih power. Tanpa sedar, bukankah kebergantungan seseorang itu telah diletakkan kepada ayat dan bukan kepada Empunya ayat. Siapa yang lebih power, Tuan punya ayat atau ayat itu sendiri… jika Tuan Punya ayat yang power, justeru mengapa tidak kebergantungan itu secara total diberi kepada Pemilik ayat. Bukankah Allah swt yang memiliki ayat-ayatNya lebih power dari power ayat.

Orang mungkin berkata… itu kan ayat Allah swt…

Siapa pula menafikannya namun soalnya kepada siapakah kita bergantung harap… kepada power ayat tersebut atau kepada Pemilik Mutlak ayat tersebut. Bergantung harap kepada Allah swt secara total adalah inti kejayaan dankekuatan yang tiada tandingnya untuk kehidupan.

Saya pernah didatangi orang yang meminta pelaris… saya memberitahunya yang saya tiada apa yang dia minta tetapi pastinya Allah swt ada yang dia hajati. Maka saya memintanya untuk belajar kaedah memperbaiki hubungan kita dengan Allah swt kerana setiap masalah puncanya adalah hubungan kita dengan Allah swt dan penyelesaiannya juga begitu. Alhamdulillah dia dapat mencapai apa yang dia inginkan setelah membetulkan hubungannya dengan Allah swt.

Teori tanpa praktikal itu sia-sia, oleh itu kita wajib mempraktikalkan setiap yang diajar untuk membawa kepada satu perubahan nyata dalam hubungan, percayalah apabila hubungan kita dengan Allah swt terjalin akrab pastinya kita tidak mencari tuhan lain selain Allah swt dan tiada lagi istilah ayat power kerana kita sudahpun mula jatuh cinta dengan Pemilik Mutlak ayat power yang pastinya maha power.