Thursday, October 8, 2009

Awasi Sifat Ghurur



Semalam saya didatangi oleh seorang kenalan yang membawa temannya yamg ingin bermuzakarah tentang beberapa hal. Saya gemar bermuzakarah kerana di situ akan dapat berbagai pandangan, pengalaman bahkan penambahan ilmu pengetahuan. Namun ada juga yang menjadikan muzakarah sebagai satu medan untuk berdebat demi menunjukkan siapa pandai. Maka pada pandangan saya hal yang sebegitu tidak mendatangkan hasil yang positf malah akan menambahkan permusuhan serta perpecahan. Mereka yang terlibat dalam muzakarah haruslah berfikiran terbuka dalam membentangkan pendapat tanpa ada kebocoran emosi. Apabila emosi bocor maka tercetuslah kemarahan dan ego yang bakal mengeruhkan perbincangan.


Hasilnya kedua-dua pihak akan bertelegah demi memperjuangkan apa yang mereka dipanggil kebenaran. Saya berpegang kepada pesan guru saya, katanya “jangan kamu berdebat-debat walaupun kamu mengetahui kebenaran kerana ianya akan memercikkan api kemarahan yang menjadi magnet kepada syaitan. Berkatalah dengan tuturkata yang baik serta kasih sayang nescaya ia akan membuatkan orang mengakui kebenaran kamu”. Saya mengakui kebenaran kata-katanya kerana jika kita berbicara dalam keadaan marah atau beremosi negatif ia akan mengubah suasana perbualan serta ianya menjadikan kita kurang rasional. Sebaliknya jika kita bercakap dalam dengan emosi positif serta gelombang kasih sayang, orang marah pun akan menjadi tenang. Kenalan teman saya rupanya seorang yang gemar mencari serta mendalami ilmu-ilmu yang berkaitan dengan keagamaan. Orang yang nampak tenang dan tuturkatanya juga teratur. Dia bertanyakan saya satu soalan yang bagi saya amat pelik dan ia merupakan satu soalan di luar jangkaan.

Tanyanya “makam kamu di mana?“ saya agak terkejut dengan soalan tersebut, walaupun memahami apa yang ditanya. Bagi saya oleh kerana soalannya pelik jawapannya harus pelik juga. Saya menjawab “belum booking sebab tak tahu kat mana habis”. Dia kemudian menerangkan maksudnya ialah ingin mengetahui makam atau tempat saya di sisi Tuhan. Sebenarnya soalan ini tidak perlu dijawab kerana itu urusan Allah swt. Saya hanya mendiamkan diri kerana tiada gunanya menjawab soalan yang diutarakan, ianya akan mengundang lebih banyak soalan-soalan bodoh yang tidak perlu dijawab. Oleh kerana saya memberi reaksi yang tidak positif maka sesi perbincangan tidak berjalan dan yang ada hanyalah perbualan kosong. Hal ini mengingatkan saya peri halusnya permainan nafsu yang inginkan seseorang itu merasakan dirinya mulia, alim serta mempunyai darjat yang tinggi di sisi Tuhan. Sifat ini dikenali sebagai ghurur yakni apabila seseorang merasakan dia telah mencapai satu darjat yang tidak tercapai oleh orang lain tetapi sebenarnya mereka ini saya istilahkan sebagai syok sendiri.

Orang yang mudah terjerumus ke dalam sifat ini ialah orang yang dahagakan ilmu tetapi hanya mendalaminya dengan buku-buku serta orang-orang yang telah sediada sifat tersebut. Mereka ini agak sukar dinasihati kerana mereka begitu taksub dengan apa yang mereka baca serta apa yang disampaikan oleh guru mereka. Mereka ini sebenarnya sesat dalam terang. Orang yang sesat dalam gelap mungkin mudah diperbetulkan kerana dalam gelap tiada cahaya dan apabila diperlihatkan cahaya mereka akan pergi ke arah cahaya tersebut. Berlawanan pula bagi mereka yang sesat dalam terang. Mereka ini tidak dapat membezakan yang mana satu cahaya penyuluh ilmu kerana apa yang terlihat adalah cahaya. Justeru apabila mereka dikatakan berada pada landasan yang salah mereka akan cuba pelbagai teknik untuk menegakkan apa yang mereka anggap betul. Saya berpendapat ianya juga salah satu penyakit kejiwaan kerana orang yang bersikap demikian selalunya mahu dipandang tinggi oleh masyarakat. Sifat ini didorong oleh nafsu yang kadangkala kita rasa telahpun kita kalahkan. Perjuangan dalam jihad akbar (memerangi nafsu) akan berakhir ketika kita menghembuskan nafas terakhir.

Apabila kita mengganggap perjuangan menentang nafsu telah berakhir ianya merupakan tanda-tanda kekalahan kita. Sejajar dengan sabda Nabi Muhammad saw bahawa musuh yang paling memusuhimu adalah nafsu kita perlu perlu berhati-hati dengan strategi musuh yang sentiasa mengintai kelemahan kita. Andainya kita leka maka dengan mudah nafsu mempermainkan kita hingga merasakan sesuatu salah itu betul. Orang yang mempunyai sikap ghurur ini sering mengganggap mereka pintar serta berilmu tinggi tetapi hakikatnya mereka berada dalam kebodohan yang amat menakutkan. Ini kerana kebodohan yang tidak mereka sedari bakal membawa mereka ke arah yang lebih menyesatkan. Mereka sering membayangkan hubungan mereka dengan Allah swt bahkan sampai ada yang cuba membayangkan Tuhan tanpa disedari. Ini semua kerana strategi nafsu yang begitu halus. Tubuh badan kita adalah sebuah negara merdeka yang begitu makmur, aman serta hebat namun kehadiran nafsu ke dalam tubuh tanpa di pantau akan menyebabkan negara merdeka ini menjadi huru hara.

Justeru kita perlu mengawasi setiap pintu sempadan agar nafsu – nafsu yang masuk dapat dipantau. Meskipun begitu, harus kita ingat bahawa walaupun dipantau strategi nafsu dalam mengaburi hati kita amat halus hingakan adakalanya kita tidak perasan yang kita telahpun dikuasai nafsu. Cuba kita lihat sewaktu kita kurang tidur atau kepenatan, nafsu amarah sering terserlah pada ketika ini, justeru itu untuk memastikan agar kita dapat memantau nafsu dengan baik kita juga harus menjaga kesihatan tubuh fizikal. Kemantapan perkembangan spiritual yang tidak diimbangi dengan kemantapan tubuh fizikal seringkali akan membawa penurunan kadar kemantapan jiwa. Apabila ini berlaku manusia akan mula merasa tertekan dan sebagainya. Jarang sekali kita mengkaji pemakanan nabi saw yang sepatutnya menjadi panduan kita kerana baginda adalah sebaik-baik contoh. Apabila kita makan makanan yang baik dan halal ianya menyumbang kepada kesihatan tubuh yang baik serta menjana jiwa yang positif. Apabila segalanya positif maka kita akan lebih berfikiran terbuka dan keadaan ini dapat membawa kita ke satu dimensi baru dalam bermuzakarah tentang sesuatu perkara. Jangan jadikan muzakarah sebagai satu medan perang kerana tiada siapapun akan menang malah kedua-dua pihak akan kalah.