Tuesday, October 27, 2009

Terapi Solat



Setelah memulakannya sejak beberapa waktu dahulu, kini kaedah terapi solat yang saya kembangkan sudah mula di terima oleh masyarakat Malaysia. Kira-kira dua tahun yang lepas, orang masih hijau tentang terapi solat bahkan mereka merasa takut apabila disebut solat sebagai terapi.


Namun hari ini setiap kali saya mengadakan program sebegini terutamanya dengan masjid-masjid, sambutan yang diberikan cukup luar biasa. Apa yang membanggakan saya adalah masyarakat kita sekarang sudah celik solat. Ianya bukan bermakna masyarakat kita dahulu tidak tahu melaksanakan solat tetapi mereka dahulu tidak tahu mengapa mereka perlu solat dari sudut sains minda. Dahulu mungkin, mereka merasakan untuk mengecapi apa yang dipanggil khusyuk itu sukar sekali bahkan ada yang mengatakan yang kita di akhiur zaman tidak mungkin akan khusyuk. Hal ini amat saya sangkal kerana jika kita benar-benar faham mengapa Allah swt memberi solat kepada kita maka kita akan pasti tahu bagaimana juga untuk merasakannya dengan benar.

Saya berpandangan solat tanpa rasa sama seperti lauk tiada rasa akhirnya makan tiada selera, badan merana. Justeru itu tagline yang dipakai untuk terapi solat adalah SOLAT ADALAH PUNCAK MEDITASI, KUNCI KEHIDUPAN… SENJATA ROHANI. Saya pernah menulis artikel tentang khusyuk itu mudah namun mungkin ketika itu persoalan tentang solat belum begitu kukuh dalam benak kita maka hari ini saya ingin menjawab soalan-soalan yang senada yang dilontarkan oleh pengirim-pengirim email berkenaan terapi solat. Soalan yang pertama, mengapa sudah lama tidak diadakan bengkel terapi solat? Hal ini kerana saya agak terikat dengan program terapi solat yang diadakan di masjid-masjid serta di jabatan-jabatan kerajaan. Namun hal ini sudah dapat di atasi kerana pihak kami telah menyusun kembali jadual program agar ianya dapat disertai oleh orang ramai. Kami juga sedang menambahbaik website sedia ada untuk kemudahan pengunjung mendapatkan informasi tentang terapi solat.

Soalan seterusnya yang sering diajukan adalah tentang pengisiannya. Dalam hal ini, hari pertama pastinya berkisar tentang pembersihan jiwa melalui kaedah meditasi Islam atau tafakur yang sudah saya kembangkan sejak tahun 2002. Ianya akan melatih kita untuk membuat apa yang saya panggil memory editing atau menyusun kembali memori. Bagi saya hari pertama cukup penting kerana pada hari tersebutlah kita akan mengetahui mengapa selama ini apabila kita solat kita sering teringatkan pelbagai hal dan bagaimana untuk memberhentikan serangan-serangan minda minda agar kita tenteram, penuh tumpuan secara praktikal dan efektif tanpa menyusahkan. Hari pertama juga mengupas teknik minda super sedar dalam membentuk hubungan akrab antara kita dan Allah swt. Manakala pada hari kedua akan dirungkai keseluruhan rahsia solat, bermula dari rahsia azan, terapi wuduk, sejarah solat dan perlaksanaannya. Semuanya dikupas dari sudut sains minda.

Sebenarnya solat jika difahami dengan benar adalah mudah untuk DIKUASAI akan tetapi dek kerana kita sering menggunakan bahasa pasar dalam perbualan harian dan para ilmuwan pula menggunakan bahasa ilmu maka penyampaian ilmu menjadi tidak sempurna, justeru itu saya lebih banyak menggunakan bahasa pasar yang sudah lama kita gunakan agar pemahaman yang jitu dapat ditanam. Contohnya istilah khusyuk, ramai yang ingin khusyuk namun apabila ditanya apakah erti sebenar khusyuk, kebanyakan jawapan tersasar jauh dari erti sebenar khusyuk. Dalam program atau bengkel terapi solat, saya menyatakan bahawa khusyuk itu sebenarnya asyik. Nah selama ini kita sibuk untuk mencari khusyuk dan apa yang pasti ianya cukup sukar kerana yang mencari itu sendiri tidak mengerti apa yang diistilahkan khusyuk. Bukankah lebih mudah untuk menceritakan khusyuk itu sama maknanya seperti asyik. Bukankah ramai yang lebih memahaminya. Jika sudah kita faham benar istilah khusyuk barulah kita akan mudah faham akan kesilapan kita selama ini.

Jika selama ini khusyuk yang kita cari maka dengan sendirinya solat akan menjadi satu bebanan minda dan oleh kerana itu kita sering melihat orang yang kelihatannya menjaga solatnya tetapi masih mempunyai ego yang tinggi, sikap pemarah, dan hal-hal yang tidak menepati khasiat solat yang menegah dari kemungkaran. Bukankah pemarah itu satu dari berjenis-jenis mungkar kerana seharusnya mereka yang bersolat akan mempunyai ketenterama jiwa yang tinggi. Dalam hari pertama juga, kita akan sedar bahawa yang perlu dicari adalah merasa keberadaan Allah swt kerana hari ini kita kata Allah swt itu wujud tetapi kita tidak pernah merasakannya. Apabila rasa itu sudah dibenih, maka asyik akan timbul dengan sendiri, otomatik bukan paksaan. Saya suka mengungkap kata-kata seorang trainer saya, saudara Sham, katanya kita sering keliru dengan ungkapan bekerjalah seperti kita akan hidup seribu tahun lagi dan beramallah seperti kita akan mati pada esok hari.

Katanya kesalahan yang sering kita bawa adalah kita bekerja bersungguh-sungguh walhal jika kita faham kita akan hidup seribu tahun lagi, kita tidak perlu bekerja hingga merosakkan tubuh hingga sanggup memohon tambahan waktu kepada 24 jam yang sudah dikurniakan. Jika kita dapat memahami ini dengan jelas maka barulah kita dapat beramal seperti kita akan mati keesokan hari. Pastinya kita tidak mahu meninggalkan amal walau sesaat dan pastinya kita akan melakukan dengan penuh kualiti. Saya bersetuju akan hal ini dan insya Allah akan kita sama-sama kupas erti tersirat yang sebenar dalam ungkapan di di artikel masa hadapan agar tiada kesalahafaman dalam melihatnya sebagai elemen motivasi. Semoga huraian ringkas ini dapat menjawab emel-emel yang diterima dan insya Allah jadual akan diwartakan di website kami.