Sunday, June 22, 2008

Formula Magnet Kekayaan


Setiap makhluk yang ada di muka bumi ini pasti akan berkait dengan kerezekian. Oleh kerana itu kita perlu bekerja untuk mencari nafkah demi sesuap nasi, sebagaimana binatang yang berkeliaran mencari makan. Jika zaman dahulu kegiatan mencari nafkah ini kurang melibatkan wang kerana adanya sistem barter tetapi semenjak wang menguasai dunia, rezeki menjadi sinonim dengan wang ringgit. Mungkin ada benarnya kerana hari ini wang adalah segalanya walaupun ia tidak mampu membeli kebahagian namun tanpa wang itu malapetaka. Untuk keluar bekerja juga memerlukan wang, jika poket kosong bagaimana mungkin seseorang akan keluar bekerja apatah lagi jarak tempat bekerja yang jauh.

Hari ini hampir setiap orang akan memikirkan cara untuk menambah wang untuk hidup selesa dan tidak dapat dinafikan ramai juga yang bersikap tergesa-gesa untuk cepat menjadi kaya. Justeru itu, ada yang sanggup melakukan apa jua pekerjaan termasuk yang melanggar undang-undang samada secara nyata atau tidak nyata dan ada pula yang menangguk di air keruh. Mereka terlalu menumpukan kepada usaha kerana begitu yakin hasil usaha mereka akan membuahkan hasil. Ada juga yang berpendapat rezeki itu harus ditarik dengan pelbagai kaedah. Keadaan ini jelas membuktikan yang manusia itu sering lupa untuk meminta. Rezeki perlu diminta dari Yang Maha Empunya. Sesungguhnya Allah maha kaya dan maha Pemberi Kekayaan.

Sering kita ucapkan Islam is the way of life namun sering kali juga kita menolaknya secara halus terutama soal rezeki. Dalam Islam juga telah ditunjuk beberapa kaedah dalam mencari rezeki yang mana kita tidak mengkaji atau mungkin tidak tahu berkenaannya. Pengkajian rezeki itu perlu bermula dari mengetahui takrifan rezeki itu sendiri kerana dari situ kita akan mula mengenal rezeki. Kemudian perlu pula kita berdoa. Dalam berdoa ini kita dapat lihat ramai yang menghafal doa tanpa faham pengertian doa dan lebih parah lagi kita tidak mempunyai protokol doa. Kerana itulah dalam kursus meditasi Islam saya begitu menekan subjek doa sehinggakan saya mendefinasikan bahawa meditasi itu seni berzikir dan berdoa. Tanpa seni segalanya menjadi hambar.

Jika kita ingin membuat pinjaman di bank, perlu ada beberapa langkah dan syarat yang perlu kita patuhi, begitu juga ketika kita ingin meminjam wang dari rakan-rakan kita akan mengikuti beberapa langkah agar teman tadi dapat memberi pinjaman. Kita tidak pula berkata kepada bank atau teman “aku nak duit bagi aku duit”. Namun apabila berkomunikasi dengan Yang Maha Berkuasa kita acapkali lupa prosedur atau protocol yang harus ditempuh. Cubalah luangkan sedikit masa untuk merenung serta mengkaji setiap doa baginda rasulullah saw kerana baginda adalah contoh terbaik untuk umat manusia. Ramai juga yang berjaya memiliki kekayaan namun adakalanya kekayaan yang diperolehi tidak dapat memberi kebahagian.

Pertama sekali yang perlu dilihat ialah dari mana sumbernya. Jika wang yang banyak tetapi sumbernya agak kurang baik maka kebahagiaan itu akan menjauhi. Maka ingatlah formula asas yang telah saya jelaskan dahulu. Setiap apa jua pekerjaan yang ingin kita lakukan perlulah merujuk kepada Allah swt. Jangan kita menjadi orang yang sombong yang merasakan usahanya sudah cukup untuk membuahkan hasil. Cuba kita perhatikan berapa ramai yang berusaha keras tetapi tidak berjaya. Perlu juga kita ingat tiada seorang pun yang ingin menjalani kehidupan yang susah. Maka janganlah kita mudah merumuskan bahawa orang yang tidak berjaya itu adalah orang yang malas walaupun ada diantara mereka yang bersikap sedemikian.

Bagi saya hampir setiap perkara itu mempunyai formula seperti kita mempelajari ilmu matematik, jika kita tidak tahu formula maka agak susah untuk menjawab soalan yang diberi akan tetapi sekiranya kita sudah tahu formulanya kita juga perlu mahir dalam menggunakkannya. Tanpa kemahiran formula tadi kurang berkesan dan apabila tamat masa kita masih belum habis menjawab. Apabila kita dikatakan mempunyai magnet rezeki itu tidak bermakna kita mampu menarik rezeki kerana seperti yang saya ulas, rezeki jangan ditarik tapi diminta. Mempunyai magnet rezeki bermakna mempunyai jalan yang mudah dalam usaha mencari nafkah. Apabila segalanya mudah maka nafkah yang dicari akan cepat berhasil.

Ada beberapa langkah yang dapat diulas secara am iaitu : Langkah Pertama, perlu mengetahui prosedur atau protocol berdoa. Janganlah terus meminta tanpa mematuhi prosedur doa, ingat jika kita ingin membuat pinjaman juga perlu ada prosedur. Sebahagiannya telah saya hurai dalam artikel seni berdoa kerezekian. Luangkan masa untuk beribadah kepada Allah serta berdoalah kerana Doa adalah otak ibadah maka berdoalah dengan betul kerana doa yang betul itu akan menambah iman serta taqwa kita kita kepada Allah swt. Dalam sebuah hadith qudsi menyatakan bahawa Allah telah berfirman “Lapangkanlah dirimu untuk beribadah kepada Ku nescaya Aku penuhi dadamu dengan kekayaan dan mengatasi segala kemiskinanmu. Jika engkau tidak berbuat demikian maka Aku penuhi dadamu dengan urusan dan tidaklah aku tutupi kemiskinanmu” (riwayat termizi & baihaqi).

Langkah Kedua ialah mengetahui waktu-waktu yang penting untuk berdoa tentang kerezekian. Ada dua waktu yang begitu ditekan dalam islam yakni waktu subuh dan waktu asar. Berdoalah dalam kedua-dua waktu tersebut kerana ketika itu adalah waktu yang baik untuk berdoa bagi hal-hal kerezekian dan salah satu faktornya ialah frekuensinya yang bersesuaian dengan kewangan.

Langkah ketiga ialah mengetahui apa yang perlu diusahakan. Sering-seringlah bermunajat kepada Allah swt agar diberi petunjuk apakah yang sesuai diusahakan. Adakalanya apa yang kita fikirkan akan berjaya tidak mendatangkan hasil dan ini akan membawa kepada kekecewaan tetapi ada juga masa-masa yang mana kita memikirkan sesuatu perkara itu tidak sesuai dengan kita tetapi ianya memberi pulangan yang lumayan. Amat penting bagi kita umat islam untuk merujuk semua perkara kepada Allah swt.

Langkah Keempat adalah bersyukur, kita perlu sentiasa berterima kasih kepada Yang Maha Pemberi atas setiap perkara yang kita perolehi walaupun perkara tersebut tidak kita persetujui. Ini kerana sifat Allah swt Yang Maha Mengetahui maka pasti ada hikmah atau pengajaran di sebalik kesusahan yang dialami. Seringkali ketika mendapat sesuatu yang dihajati manusia akan berterima kasih kepada yang memberi tetapi lupa untuk berterima kasih kepada Yang Maha Memberi.

Langkah Kelima, rajinlah bersedekah, semakin banyak kita bersedekah semakin besar benteng kita dari malapetaka tetapi harus diingat bahawa sedekah itu perlu ikhlas dan bukan kerana terpaksa. Bagi yang kurang mampu perlu juga bersedekah dan seboleh-bolehnya sepanjang hari. Bagaimana? Mudah sahaja, selalulah tersenyum kerana senyum itu satu sedekah. Senyum bukan sahaha kepada manusia tetapi juga kepada alam.

Demikianlah sedikit formula secara am untuk mencapai magnet rezeki semoga bagi mereka yang tidak dapat mengikuti kursus yang saya anjurkan dapat mencuba langkah-langkah tersebut agar dapat menrelisasikan hidup yang bermakna serta dapat memberi sumbangan kepada agama, bangsa dan negara tercinta.