Sunday, June 29, 2008

Semua Orang Punya Hak Untuk Bahagia


“semoga anda berbahagia selalu” salah satu ungkapan yang sering menjadi hiasan bibir manusia. Ramai yang mahukan kebahagiaan. Ramai yang bercita-cita untuk hidup bahagia hingga ke akhir hayat. Pendek kata, kebahagian adalah merupakan harapan setiap insane di dunia ini. Setiap orang cuba dengan caranya tersendiri agar harapan untuk bahagia dicapai kerana tiada siapa yang inginkan penderitaan. Tetapi apakah erti sebuah kebahagian kepada seseorang. Bagai orang yang tidak punya harta, menjadi hartawan itu satu kebahagian, bagi mereka yang sakit, sembuh itu bahagia dan bagi yang belum berkahwin, kebahagian itu bermakna dapat menjalinkan ikatan yang sah. Tidak kira apa pun jua takrifan anda, kesimpulan yang dapat dibuat ialah bahagia itu sebenarnya satu perkara yang subjektif.

Sejak terciptanya manusia kebahagian mula menjadi satu pencarian. Pencarian yang sering juga membawa ke lembah duka nestapa. Pencarian yang kadangkala tidak punya destinasi, terbiar sendiri tanpa tahu di mana duduknya kebahagian. Ada yang beranggapan kehidupan yang mewah itu bahagia dan ada yang mengatakan tidak. Justeru, di mana dudknya kebahgian itu sebenarnya.

Dalam bahagia itu ada duka dan dalam duka itu kadangkala timbul bahagia. Dalam bising ada diam dan dalam diam ada bising. Mengapa kebahagian itu sering datang dan pergi, ia boleh datang tanpa diundang dan sering juga ia hilang ketika diperlukan. Ada orang yang sering menyalahkan takdir apabila dirundung malang. Katanya takdir telah menyebabkan dia menjadi malang. Tanpa sedar sebenarnya dia telahpun menyalahkan yang maha mencipta. Sebenarnya kita sering disajikan dengan pelbagai pilihan hidup tetapi harapan kita seringkali menjadi penyebab berlakunya ketidakbahagiaan. Tanpa sedar manusia sebenarnya selalu dipermainkan oleh harapan. Oleh kerana kita mengharap maka apa jua pandangan dan langkah yang sepatutnya diambil terlepas pandang. Apa yang menakutkan ialah harapan telahpun menjadi jurutunjuk kehidupan.

Cuba kita sama-sama renungkan berapa kali harapan menjadi jurutunjuk dalam kehidupan kita dan berapa kali petunjuk itu adalah satu petunjuk yang tepat. Jangan salah faham harapan dan intuisi adalah dua perkara yang tidak kena mengena. Jika anda mempunyai intuisi yang tinggi maka kebanyakan tindak tanduk anda dipengaruhi oleh intuisi dan intuisi ini sememangnya wujud pada setiap anak Adam. Namun sebaliknya jika anda memilih harapan yang menggunung menjadi penentu tindak tanduk keputusan anda maka seringkali juga anda terjerumus ke jurang yang dalam. Maka bermulalah era kekecewaan menguasai diri. Kekecewaan yang mendalam akan membinasakan seseorang itu secara mental terutama sekali apabila kekecewaan itu dipendam tanpa diluahkan.

Seorang hamba Allah datang berjumpa saya untuk mendapatkan pandangan. Katanya pandangan pihak ketiga perlu sebagai bahan untuk menilai setiap keputusannya. Dia tidak perlu mengikut keseluruhan pandangan cuma katanya lagi ianya membantu beliau untuk melihat ruang-ruang yang adakalanya terlepas pandang. Dia dahulunya seorang periang dan amat terkenal dikalangan rakan-rakannya sebagai suka tersenyum. Namun siapa sangka tiba-tiba masalah yang menimpa dirinya datang dari satu arah yang tidak disangka-sangka. Dia dilontarkan pelbagai fitnah yang tidak mampu baginya untuk melawannya. Ketika itu melarikan diri itu fikirnya adalah jalan yang terbaik. Maka dengan hati yang nekad beliau lari meninggalkan daerah yang telah banyak memberikan kelukaan di hatinya dan pergi ke ibu kota. Di kota yang terkenal dengan sepak terajangnya, nasib beliau baik apabila dapat berkenalan dengan satu keluarga yang menganggapnya sebagai anak angkat. Layanan yang diberikan oleh keluarga ini amat baik sekali apatah lagi keluarga ini tidak mempunyai anak perempuan, kesemuanya lelaki. Maka berlimpahlah kasih sayang si ibu bapa angkat ini tadi. Dalam diam ada diantara anak lelaki keluarga angkatnya menaruh hati terhadapnya. Bagi si hamba Allah layanan yang baik itu diterima dan lamaran si lelaki untuk memperisterikannya juga mungkin satu jalan untuk menikmati kebahagian yang sudah agak lama menyepi dari hidupnya.

Atas persetujuan kedua pihak maka jadilah mereka sepasang suami isteri yang kelihatannya seperti bahagia. Seperti biasa setiap pasangan mendambakan kemanisan hidup berumahtangga namun adakalanya apa yang menjadi menjadi dambaan belum tentu kesampaian. Begitu juga dengan pasangan tersebut. Si isteri merasakan ada sesuatu yang hilang dalam hubunagn mereka. Setelah puas direnung maka beliau menafsirkan bahawa kasih sayang yang terjalin itu bukanlah kasih sayang murni tetapi ianya tanpa sedar atas dasar melarikan diri dari masalah. Sememangnya mereka kelihatan seperti bahagia namun, jika dikaji dari segi istilah kebahagian itu kepada hamba Allah yang menemui saya itu, dia masih belum menemui erti kebahagian yang sebenarnya. Apatah lagi suaminya seorang yang tidak suka memperlihatkan nilai kasih sayangnya.

Kisah ini juga dapat memberi satu gambaran bahawa kebahagian itu bukanlah sesuatu yang terlihat dari penampilan fizikal yang kadangkala berbentuk kosmetik. Tetapi kebahagian itu ialah sejenis perasaan yang datangnya dari jiwa seseorang. Kegembiraan itu juga belum lagi layak digelar bahagia kerana boleh jadi juga ketika gembira itu jiwa seseorang itu masih bergolak. Justeru jika ingin membicarakan tentang kebahagian maka ianya secara tidak langsung membicarakan tentang jiwa. Yang bahagia itu bukanlah fikiran, yang bahagia itu jiwa. Kebahagian juga pada saya berkait rapat dengan kepuasan dan ketenangan. Jika kita hanya kelihatan tenang tetapi tidak puas maka tidak pula timbul kebahagian kerana tiada unsur kegembiraan hakiki. Jika sesuatu perkara itu mampu menyebabkan anda merasa tenang yang hening maka itu adalah kebahagian.

Masing-masing mempunyai definisi tersendiri tentang apa yang dikatakan bahagia tetapi apa yang pastinya ianya ia bukanlah satu faktor luaran. Faktor luaran itu hanyalah pelambangan kehidupan tetapi bukan pelambangan kebahagian. Justeru kita perlu tahu san kenal benar dengan diri kita agar kita tidak mengecapi kebahagian kosmetik yang hanya cantik buat seketika tetapi akhirnya pudar dimakan masa. Membuat keputusan merupakan elemen terpenting dalam mencapai kebahagian jangka panjang. Lihat sahaja hamba Allah yang saya ceritakan tadi, keputusan beliau dalam mengejar kebahagaian yang pada awalnya begitu terserlah akhirnya menjerat dirinya ke satu dilemma. Hanya setelah sekian lama barulah beliau dapat menyedari hakikat kebahagian yang selama ini terlepas pandang dek kerana kekusutan emosi.

Belajarlah untuk tidak membuat keputusan sebelum meminta petunjuk dari Allah swt. Kadang kala apa yang kita lihat berlian pada awalnya mungkin bakal menjadi kaca akhirnya dan begitu juga sebaliknya. Hasil petunjuk dari Ilahi tidak sekali-kali salah kerana Dia Maha Sempurna cuma kita juga perlu ikhlas dalam menerima petunjuknya dan ikhlas terhadap diri sendiri. Selalulah mengukir senyuman walaupun kita dirundung duka secara emosi. Apabila keadaan sekeliling mula mengukir senyuman insyaAllah jalan keluar akan kelihatan. Memang sukar kerana kita ibarat lilin yang membakar diri tetapi hakikatnya kesalahan pertama dalam membuat keputusan itu merupakan karma untuk kita. Apa yang tinggal ialah melihat setiap kejadian itu dari sudut yang positif. Sebagaimana hamba Allah tersebut, dia perlu melihat keadaan itu dari satu sudut positif biarpun dia perlu untuk membuat satu keputusan yang bersifat negatif.

Keseluruhan pengalaman itu ialah satu proses untuk mengenali diri sendiri serta mengajar manusia bahawa setiap perancangan itu hak manusia tetapi keputusan itu hak milik mutlak Allah Taala yang akhirnya memberi satu laluan untuk mendekatkan diri kepada Yang Maha Penyayang. Mungkin selama ini laluan tersebut kabur kerana emosi duniawi yang merangkum hidup. Janganlah kita berasa sedih atas segala yang berlaku kerana kebahagian insyaAllah akan menyusul selepas kekecewaan.

Tanpa kecewa, tanpa duka nestapa manusia tidak faham erti kebahagian dan tidak pula pandai menghargainya. Kebahagian itu terjadi kerana adanya harapan tetapi ketahuilah bahawa mencipta harapan itu jauh lebih mudah dari memenuhi harapan. Janganlah sampai harapan itu menjadi punca kelemahan diri. Lepaskanlah diri anda dari ikatan harapan barulah perasaan anda bebas seperti burung yang terbang di awan biru. Sesungguhnya Allah swt Maha Mengetahui maka janganlah kita sibuk hingga lupa bertanya kepada Nya apakah yang perlu dilakukan kelak kita akan menjadi manusia yang sombong. Kesempurnaan itu bukan milik manusia.