Thursday, June 19, 2008

Seni Berdoa Kerezekian


Dalam kursus-kursus yang saya adakan, fokus utama ialah bagaimana untuk meraih kejayaan dunia dengan kekuatan jiwa. Jika jiwa tidak kental maka minda akan lemah. Kejayaan dunia ini pula tidak harus disempitkan ke satu arah sahaja. Ramai yang menghubungi saya bertanyakan samada dengan meditasi ini kita mampu mengubati penyakit dan menjadi jurusembuh alternatif. Menurut Imam Ibnu Qayyim, “barang siapa yang diberi makan berupa zikir dan bersih dari penyakit duniawi serta diberi minuman berupa tafakur akan memperolehi pelbagai hikmah.”

Ramai dikalangan masyarakat kita yang mengecilkan maksud hikmah sebagai satu kebolehan untuk mengubat penyakit secara alternatif. Hikmah di sini sebenarnya bermaksud ilmu pengetahuan dan kebijaksanaan. Ramai orang yang berilmu tetapi tidak bijaksana. Ilmu boleh kita perolehi melalui pelbagai kaedah pembelajaran samada secara formal atau tidak. Namun demikian ada juga yang mempelajari sesuatu ilmu itu tetapi tidak menguasainya secara hakiki. Mereka ini tidak tergolong dalam orang yang bijaksana. Puncanya mungkin mereka mempelajari sesuatu ilmu itu kerana terpaksa atau mungkin hanya untuk lulus peperiksaan sahaja. Manakala orang yang bijaksana pula ialah orang yang mempunyai ilmu pengetahuan dan menguasainya serta mampu menggunakannya untuk kebaikan diri sendiri atau masyarakat.

Menguasai ilmu pengetahuan juga sebenarnya satu kemahiran yang dapat membantu seseorang itu dalam pelbagai aspek kehidupan. Bagi saya antara ilmu kemahiran yang sering dianggap remeh ialah kemahiran berdoa. Saya pernah ditanya oleh seorang peserta kursus meditasi islam tentang doa. Katanya dia sentiasa berdoa agar dimurahkan rezeki tetapi hingga sekarang hidupnya masih terumbang ambing. Katanya lagi dia telah melakukan pelbagai ikhtiar dalam usahanya untuk mendapatkan rezeki tetapi kebanyakannya hampa. Hidupnya kini penuh tekanan dan adakalanya dia merasakan dirinya tidak berguna. Yang pertama jawab saya ialah Allah itu Maha Adil dan pasti akan memperkenankan doa seseorang itu selagi dia tidak berkata “aku sudah berdoa tetapi Allah tidak makbulkan”. Yang kedua pula ialah kemahiran berdoa.

Justeru itu apabila ada yang bertanya kepada saya apakah definisi saya tentang meditasi, jawabnya ialah meditasi ialah seni berzikir dan seni berdoa. Kita sering berdoa, bahkan hari-hari kita berdoa. Persoalannya ialah kita sering berdoa tanpa perasaan. Apabila dikatakan seni ianya pasti melibatkan perasaan. Jika kita meminta sesuatu dari seseorang kita akan memintanya dengan penuh perasaan tetapi jika kita meminta sesuatu dari Allah swt, kita memintanya hanya dengan mulut tanpa perasaan. Ini terjadi kerana kita sering berdoa dengan doa yang dihafal tanpa menjiwai doa tersebut. Dalam berdoa juga perlu ada protokol. Yang kadangkala menjadi tanda tanya ialah apabila kita ingin sesuatu dari manusia kita akan melakukannya langkah demi langkah tetapi apabila kita meminta sesuatu dari Tuhan kita akan meringkaskan langkah-langkah yang seharusnya ada. Cuba kita lihat bagaimana rasulullah swt berdoa. Saya mungkin mempunyai pendapat yang berbeza kerana bagi saya rasulullah saw adalah sebaik-baik contoh yang perlu diteladani dari semua aspek. Oleh yang demikian untuk berjaya seseorang itu perlu mengetahui apakah sebab baginda melakukan sesuatu perkara itu secara saintifik dan juga secara falsafahnya.

Rasulullah saw apabila berdoa akan menyokong doanya dengan asmaul husna yakni memuji Allah swt dengan sifat-sifatNya. Terdapat banyak contoh-contoh doa rasulullah saw yang boleh kita lihat tertibnya. Susunan doa yang paling baik ialah surah Al-fatihah. Cuba kita kaji surah al-Fatihah maka akan terlihatlah satu kaedah berdoa yang penuh tertib. Ia dimulakan dengan pujian kepada Allah swt dan diikuti dengan asmaul husna kemudian mengrecognize tentang kekuasaan Allah swt dan barulah berdoa. Kini cuba kita lihat bagaimanakah doa yang sering kita ucapkan adakah ianya mempunyai tertib. Ada pula yang bertanya jika kita memahami kemahiran berdoa adakah doa kita makbul? Apa yang perlu kita tanam dalam diri kita keyakinan serta baik sangka kepada Allah swt. Jika kita belum memperolehi apa yang kita hajati maka pasti Allah akan memberi sesuatu yang lebih baik kerana Allah Maha Mengetahui dalam segala hal.

Berbalik kepada kisah peserta tadi, saya memberitahu beliau bahawa dalam sistem meditasi Islam yang saya latih, doa merupakan kunci utama untuk memulakan pelbagai aktiviti kerana doa itu otak ibadah dan segala apa yang kita lakukan kerana Allah adalah ibadah. Dalam sistem meditasi Islam kejayaan dalam setiap yang kita lakukan mempunyai formula asas yang sama iaitu DOA + USAHA + TAWAKAL = KEJAYAAN (DUTK). Ada juga diantara kita yang sering berdoa tetapi tidak berusaha. Sikap sebegini hendaklah ditukar kerana Rasulullah saw yang juga kekasih Allah berusaha untuk mendapatkan sesuatu.

Penekanan terhadap formula asas meditasi Islam amat penting kerana kita secara tidak sedar telah terdidik dari kecil untuk mempercayai formula berusaha pasti berjaya. Kita juga sering menasihati anak-anak agar berusaha bersungguh-sungguh agar berjaya. Sebagaimana yang pernah saya katakan dahulu, sikap buruk sebenarnya banyak diwarisi melalui didikan. Formula berusaha pasti berjaya sebenarnya tidak lengkap dan ia akan membawa kepada kekecewaan jika kita tidak mencapai sesuatu yang kita hajati. Sekali lagi saya menekankan untuk berjaya dalam sesuatu hal, kita perlu banyak mengkaji. Jika dikaji faktor kejayaan orang zaman dahulu ialah mereka juga telah menggunakan formula asas meditasi islam iaitu pada malam hari mereka akan berdoa dan akan melakukan usaha pada keesokan harinya. Setelah itu mereka akan bertawakal. Mereka bertawakal kerana mereka begitu memahami bahawa mereka hanya mampu berusaha bersungguh-sungguh namun segala keputusan adalah hak milik mutlak Allah swt.

Sikap tidak mendahului keputusan Tuhan ini akan membuahkan kejayaan kerana yang pertama mereka tidak ada tekanan atau stress kerana mereka mempunyai keyakinan penuh atas segala keputusan Allah swt. Mereka juga yakin jika sesuatu hajat itu tidak tercapai maka insya Allah mereka akan memperolehi sesuatu yang lebih baik. Jika selama ini kita mempercayai sikap berusaha pasti berjaya, maka sebaiknya dilengkapkan formula tersebut dengan berdoa kemudian berusaha bersungguh-sungguh. Setelah usaha yang bersungguh maka barulah kita bertawakal kepada Allah swt. Ini kerana setiap keputusan usaha kita ada dalam pengetahuan Allah. Hasilnya insya Allah kita akan menemui kejayaan kerana seandainya kita tidak mencapai sesuatu matlamat maka kita akan berdoa kembali supaya ditunjukkan tindakan yang sepatutnya diambil untuk menuju kejayaan.

Dalam pencarian rezeki misalnya, apa yang sering terjadi ialah kita sering lalai dalam berdoa. Saya sering bertanya kepada para peserta kursus bagaimana mereka memanjatkan doa mengenai rezeki. Saya juga pernah mengalami masalah berkenaan hal-hal kerezekian. Adakalanya kita mendapat seratus ringgit tetapi yang mampu disimpan hanya sepuluh ringgit. Selebihnya keluar atas pelbagai sebab yang kadang-kadang tidak disangka langsung. Pengamatan saya mendapati dalam kita berdoa mengenai rezeki jarang sekali kita meminta sesuatu yang khusus atau specific. Kita sering berdoa agar dimurahkan rezeki. Dan apabila kita menghadapi masalah berkaitan wang ringgit, kita akan tertanya tanya mengapa kita sering berdoa dimurahkan rezeki tetapi kedudukan kewangan masih ditakuk lama.

Sebenarnya kontek rezeki itu amat luas, cuba anda fikirkan adakah anda membuang air hari ini, cuba bayangkan apa yang terjadi jika anda tidak dapat membuang air selama seminggu. Sistem tubuh akan mula mengalami gangguan dan anda mungkin menjadi seorang yang moody dan sebagainya. Maka bukankah dapat membuang air dengan lancar setiap hari itu satu rezeki. Tidur yang lena juga satu rezeki. Oleh yang demikian jika anda berkehendakkan wang ringgit maka anda perlu menyebutnya juga dalam ucapan doa dan bukan sekadar menyebut rezeki kerana takrifan rezeki itu luas. Mintalah dengan penuh khusyuk disertai tertib doa dan tawakal insya Allah usaha anda yang bersungguh akan berhasil.