Wednesday, June 18, 2008

Mengapa Si Kaya Bertambah Kaya



Hampir kebanyakan perkara di dunia ini mempunyai pasangan. Mereka hidup berpasangan, lelaki dan perempuan, tua dan muda, susah dan senang, utara dan selatan serta banyak lagi jika ingin disenaraikan. Jika dilihat disebalik istilah berpasangan itu adalah berlawanan atau dengan erti kata lain berlawanan itu berpasangan dan berpasangan itu berlawanan. Hasil kepada berpasangan itu maka timbullah satu aktiviti yang akan menancakkan kehidupan. Tanpa si kaya mungkin saja ekonomi tidak berkembang kerana tiada modal untuk disalurkan dalam perlaksanaan ekonomi dan tiada pula aktiviti dagangan. Tanpa si tua maka si muda tidak wujud dan akhirnya dunia ketanduasan manusia. Tanpa si tua maka tiada pengalaman dan pengetahuan yang dapat disalurkan kerana kesemuanya masih duduk dalam kelompok tidak tahu. Tanpa utara tidak wujud daerah yang di panggil selatan. Kesimpulannya pasangan itu perlu dalam mencetus satu hasil yang dapat memberi nafas kehidupan.


Baru-baru ini saya ketika saya dijemput ke sebuah surau bagi saya menyatakan dalam ceramah saya agar kita tidak memikirkan apa yang kita minta. Contohnya jika kita inginkan pendapatan bulanan sebanyak RM5000 sebulan kita perlu memohon ke hadrat Ilahi dan kemudiannya jangan fikirkan dari mana sumber pendapatan itu akan dijana. Lalu saya ditanya jika halnya begitu bagaimana untuk kita mencapainya sedangkan kita perlu memikir cara untuk mendapatkannya. Lalu saya buatkan satu perumpamaan yang mana jika kita minta seseorang yang mempunyai kepakaran dalam bidang IT untuk membaiki kerosakan komputer kita dan kemudian kita memikirkan bagaimana untuk membaiki kerosakan komputer tersebut, apakah maksud di sebalik tindakan kita itu. Maksudnya kita tidak yakin dengan keupayaan pakar IT itu untuk membantu membaiki kerosakan yang dialami. Justeru apa gunanya meminta pertolongan pakar IT tersebut. Begitu juga jika anda memohon untuk mendapatkan RM5000 kepada Allah swt namun setelah itu anda memikirkan jalan untuk mendapatkannya, nah itu tanpa anda sedari anda telah memperlekehkan keupayaan Allah swt dalam memberi rezeki dan dalam memakbul doa anda.


Sesungguhnya Allah swt Maha Bijaksana dan Allah swt tahu untuk mengaturkan rezeki anda. Jadi persoalannya mengapa anda perlu memohon sekiranya anda ingin memikirkan. Ini adalah satu petunjuk yang mana kita sering yakin dengan setiap usaha dan buah fikiran kita akan membuahkan hasil dan kita kurang yakin bahawa Allah swt yang memberi rezeki dan yang lain itu adalah sebab. Namun itu tidak pula bermakna kita perlu berpeluk tubuh menunggu duit datang menggolek. Kadangkala kerana singkatnya fikiran kita terlepas pandang dalam memahami setiap tindakan yang kita ambil apalagi jika ia berkaitan dengan hal-hal kewangan. Seorang teman baru-baru ini kerosakan keretanya dan tidak mempunyai wang untuk memperbaikinya. Dia memikirkan bagaimana cara yang paling cepat untuk mendapatkan wang bagi menyelesaikan masalahnya. Dia bertanya kepada saya soalan itu dan saya menjawab cara paling cepat dan efektif untuk mendapatkan wang ialah memohon kepada Allah swt kerana Allah swt itu Maha Kaya maka pasti ada pertolongan. Katanya dia faham yang itu tetapi kini dia perlu memikirkan cara paling cepat dan mudah kerana dia agak terdesak. Saya bertanya kepadanya, kamu yakin Allah swt Maha Kaya, kamu yakin Allah swt sahaja yang dapat membantu kamu? Dengan penuh keyakinan dia menjawab, Ya aku yakin sememangnya Allah swt yang Maha Kaya tapi bagaimana untuk menyelesaikan masalah yang ada sekarang. Saya katakana kepadanya, kamu mohon saja kepada Nya dan jangan kamu fikirkan jalan keluar untuk masalah ini dan jika kamu masih memikir jalan keluar maka kamu mungkin boleh mengatasi masalah ini dan akan lebih menyusahkan. “Saya cuba” jawabnya ringkas. “Saya tidak mahu cuba kerana dalam menanam keyakinan kepada Allah swt tidak boleh cuba-cuba kerana Allah swt itu Maha Bijaksana lagi Maha Sempurna”. Dia bersetuju akhirnya dan saya menyuruhnya memohon ketika itu dan selepas itu saya mengajaknya untuk pergi ke sebuah retoran untuk menghilangkan dahaga.


Dalam perjalanan itu saya melayannya berbual bagi mengelakkannya dari berfikir mencari jalan keluar. Sedang kami berbual, tiba-tiba dia berkata dia sudah dapat jalan penyelasaian kepada masalah keretanya tadi. “Nah… begitu caranya. Apabila kita yakin kepada Allah swt maka kita sering medapat ilham untuk keluar dari belenggu masalah. Orang sekarang memanggilnya berfikir di luar kotak tetapi orang meditasi memanggilnya ilham sahaja dan perkara ini sudah lama dipraktikkan.” Tambah saya lagi “ maka sebab itu orang kaya bertambah kaya”. Dengan wajahnya yang ceria dia bertanya mengapa si kaya bertambah kaya.


Saya menerangkan kepadanya apakah yang menyebabkan kita melekat di bumi dan tidak terapung di udara dan jawapannya adalah daya graviti dan ianya terjadi hasil dari tindakan daya medan magnet. Begitu juga dengan manusia dan duit. Manusia dan duit masing-masing mempunyai kutub magnet dan kutub magnet duit tidak boleh ditukar manakala kutub magnet manusia bertukar ganti. Nama kutub magnet duit ketergesaan dan nama nama kutub magnet manusia ketergesaan dan ketenangan. Jika kita berada dalam kutub ketergesaan maka kita mempunyai kutub yang sama dengan magnet maka hukum magnet akan menolak. Ini bermakna jika kita berfikir-fikr tentang duit maka kita akan menjadi tergesa-gesa dalam mencukupkan keperluan kewangan dan akhirnya kita kelelahan kerana sering mengejar duit yang makin dikejar makin jauh. Duit semakin menjauhi kerana kita dan duit mempunyai kutub yang sama. Tetapi jika kita duduk dalam ketenangan maka duit akan melekat dengan kita dan segalanya kelihatan mudah. Ini terjadi kerana kita mempunyai kutub yang berlawanan dengan duit. “Bagaimana cara duit itu datang?” tanyanya dengan penuh minat. “Duit tidak akan datang bergolek tetapi duit datang dengan ilham atau nama lainnya idea” terang saya kepadanya. Jika kita lihat orang kaya bertambah kaya kerana mereka tidak lagi memikirkan soal duit untuk hidup kerana bagi kehidupan yang ada duit mereka sudah mencukupi. Maka tanpa bebanan fikiran tentang duit, ilham untuk membuat lebih banyak duit akan bertambah. Idea itu tadi ditukar menjadi aktiviti yang dapat menjana kewangan. Tetapi bagi mereka yang sering memikirkan wang maka wang yang ada sebanyak mana akan terasa tidak bercukupan dan mereka akan berfikir tentang bagaimana untuk menambah wang. Fikiran demi fikiran yang akhirnya membawa bencana. Bencana dari segi apa yang dikerjakan kini tiada kualiti, apa yang dicari tidak berjumpa dan kesihatan akan mula mengalami gangguan.


Bijaknya serta teraturnya hidup orang dahulu hingga membuat satu peribahasa yang dikejar tak dapat yang dikendong berciciran. Jika kita sering memahami serta menghayati petua orang lama tentang kehidupan maka insya Allah akan ada jalan keluar. Begitu juga dengan masalah yang lain, selagi kita memikirkan masalah yang sedang kita lalui, kita sebenarnya membenamkan diri dalam neraka dunia. Berhentilah dari memikirkan masalah kerana hidup adalah sinonim dengan masalah.


Saya teringat ungkapan seorang teman seketika dahulu, katanya jangan melawan dunia dengan dunia kerana kamu akan kalah. Dunia punya banyak pengalaman, banyak rencah tetapi kamu amat kecil dari segi pengalaman dan tiada kekuatan. Lihat sahaja umur dunia. Tambah teman saya itu : lawanlah dunia dengan akhirat. Maksudnya bergantunglah dengan Allah swt kerana Allah itu Maha Kuat dan Allah swt tidak sekali-kali menyusahkan hambanya kecuali hambanya sendiri yang menyusahkan dirinya. Oleh yang demikian jika anda mempunyai masalah janganlah anda risau kerana kerisauan anda akan menambah masalah. Anda perlu risau jika anda kehilangan cinta Allah swt. Anda perlu santai dan merendahkan gelombang fikiran dan idea insya Allah akan menerjah pintu minda anda. Penyelesaian adalah idea. Tiada idea tiada penyelesaian. Idea timbul bila kita bertawakal secara total kepada Allah swt. Namun jangan pula anda berpeluk tubuh, lakukan apa yang perlu anda lakukan. Seperti teman saya tadi, keretanya rosak diajar untuk bertawakal tetapi usahanya tetap ada iaitu bertanya kepada saya bagaimana cara menyelesaikan masalahnya. Jika anda mempunyai masalah, munajatlah kepada Allah swt dan kemudian keluarlah untuk melakukan apa yang terdaya kerana anda tidak berjaya jika anda melakukan apa yang anda tidak terdaya.


Fikirkanlah mengapa orang kaya bertambah kaya dan ingatlah love trumps all dan seperti kata Benjamin Franklin, tragedi paling besar dalam kehidupan ialah kita tua terlalu cepat dan bijak terlalu lambat. Renunglah ke dalam diri kerana di situ ada lubuk yang dipanggil kebijaksanaan.